Hva skal gjøre med ancistrus yngel?

Jeg oppdaget i går at det ene paret med ancistrus sp har fått yngel =))) Det overrasker meg egentlig for de har ikke noe hule. Men hva gjør jeg med yngelen?? Skal de bare gå sammen med foreldrene eller bør jeg flytte de. De er ca 1,5 cm så regner med de er 2-3 uker.
Det er lett at de blir veldig mange Ansistruser i et kar når de først har funnet ut at de skal legge egg. Derfor vil jeg anbefale å ta de ut og fore de opp i et eget kar slik at ynglene får nok mat.
Hei Noffa.

Gratulerer.
Å få ancistrusyngel for første gang er veldig artig - det husker jeg selv godt.

Hvor stort er akvariet ditt? Og har du andre fisk i akvariet enn foreldrene? Har du god kapasitet i forhold til plass og filterpumpe?
Dette er litt viktig å vite om man skal anbefale deg flytting av yngelen eller ikke.

Min erfaring er at det går bare fint å la yngelen gå ilag med foreldrene. De små magene har ikke behov for store matbiter - de vil alltid finne noe å spise. De er selvfølgelig ikke først på algetabelettene - men de går i oppløsning vet du og rester blir det alltid til de små - når de da er veldig små. Og litt alger er der jo alltid.
Er du redd for at de skal få for lite mat - gi bitte litt mer enn før.
Senere er de nå ganske så frempå i matfatet her hos meg iallfall.
En ting du skal være oppmerksom på om du velger flytte yngelen over i et annet kar er at vannverdier og temp bør være likens som der de kom fra. De er sårbare når de er små.

Farer for de små er filterpumper de kan bli sug inn i. (dekk med svamp eller nylonstrømpe)
Andre fiskearter som spiser yngel.

Er det litt størrelse på karet ditt og godt med gjemmeplasser vil de små ha det bra.

I min 720 liter er der masse gjemmeplasser. I form av planter. Og ikke minst en liten haug med småstein - hvor yngelen kryper inn og gjemmer seg.
Jeg lar yngelen gå her med foreldrene. Her er også fisk som liker spise yngel. Men de fleste av yngelen overlever. Og det er en naturlig og grei "barnekontroll" at noe blir borte. For det er jo grenser for hvor mange jeg klarer å få gitt bort av dem når de blir større.

Så i utgangspunktet vil jeg si, la barna få gå i karet med foreldrene mens de er små - men jeg vet jo ikke noe om ditt kar.

mvh
Plussmedlem
Hvis ikke, kan jeg sikkert låne deg den ene scalaren min. Den er RÅ på ancistrusyngel. Hadde en gang 7 av dem. Nå er det ingen tilbake.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap