Aggressiv ancistrus?

Kjøpte meg to små ancistrus sp (3cm) til å ta seg av algespising i en nyoppsatt 60 liter. Etter ca en uke oppdaget jeg ett stort sår på den ene av fiskene og etter ca ett halvt døgn lå den død. Regner med det er den andre ancistrusen som er synderen siden de foreløpig kun deler kar med noen guppy. Legger merke til at den gjenværende ancistrusen er rimelig hissig og jager vekk de andre fiskene fra algetabletter som han får av og til. Spørsmålet da: Er det fare for at dette vil gjenta seg om jeg går til innkjøp av en ny ancistrus? Evt burde jeg selge den gjenværende og gå til innkjøp av noen mindre fredeligere fisk eks (otto eller lignende) med tanke på størrelsen på karet?

Er klar over at 60 liter muligens er noe lite for ancistrus men hadde planer om å oppgradere karet etterhvert.
Har en stor rot i akvariet med masse gjemmeplasser så det burde ikke bli noen krangling om disse. Noen som har noen gode råd ?
Det er ganske uvanlig at Ancistrus viser aggressivitet i så ung alder. Det hender at enkelte av hannene blir "en grinete gammel gubbe" med årene, men det er godt voksne og store eksemplarer, og det gjelder ikke alle.
Så små som dine er, er de jo bare yngel enda, og jeg har personlig aldri sett aggressive Ancistrus yngel.

Du får prøve deg med en ny, og hvis det gjentar seg, så er jo dommen klar:
du har fått deg et sjeldent aggressivt eksemplar av ancistrus :p

Og bare for å ha spurt...: du er 100% sikker på at det er akkurat Ancistrus du har?
Takk for svar Mona Ja er helt sikker på det er ancistrus ja. Det ligner på bildene som finnes i basen, og det var det den ble solgt som i butikken. Prøver med innkjøp av en til og ser om disse har bedre kjemi Den er uansett ganske hissig mot de andre fiskene spesielt når det er mat. Håper bare den ikke suger seg fast på flere fisker og lager sår på de.
Fisken er vel nærmere 5 cm ved nærmere sjekk,, men det har vel ikke noe å si. Det er vel fremdeles ungfisk/yngel. Når går det evt an å kontrollere kjønn på de? Regner med det først kan gjøres når de er kjønnsmodne..
Har erfaring med at alle ancistrus er "agressive".
Fra de er noen uker gammel begynner de å småsloss /knuffe hverandre.
Men hvis du har flere sammen og mange gjemmeplasser til de vil de ikke plage bare en, slik at den blir skadet hardt/drept. Gjemmeplasser er veldig viktig.
Den tøffeste får alltid den beste plassen

Det at man kanskje ikke ser de sloss er vel fordi de er for redde til å komme ut å prøve ut styrken til hverandre. Mange maller er mer aktive om natten, siden de føler seg mer komfortable når det er mørkt, og ikke så mye aktivitet rundt akvariet.
Hm, merkelig.
Jeg har aldri sett Ancistrus yngel involvert i noe jeg ville kalle "slåss". De kan henge ved siden av hverandre, vifte litt med halene og så flytte seg kjapt sidelengs bortover, men det er alt. De er ikke bortpå hverandre fysisk, det er bare litt markering på avstand.
Jeg har et kar fullt av Ancistrus L144 akkurat nå, fra bittesmå til 4-5 cm, og selv de litt større ynglene har jeg aldri sett involvert i noe slåssing.
Det kan jo hende jeg tar feil da, men den ancistrusen er den eneste fisken som viser tegn til å være hissig i akvariumet. Regner også med at guppyene ikke har "redskap" til å lage ett slikt sår på som denne fisken døde av. Såret kan jo ha kommet av andre ting, men fisken virket veldig frisk fram til den fikk såret så jeg tror ikke den var syk heller. Tenkte litt på det med karstørrelsen om de kunne bli mer agressive i mindre kar.

Litt utenom, kunne det ha passet inn med to stk Bolivianske sommerfuglciklider sammen med de fiskene jeg har fra før. Har lyst på noen små ciklider og kanskje noen corydoras i tillegg til de fiskene jeg har fra før men er litt usikker på hvor mye mer jeg kan fylle på med. Akvariet er på 60 liter, tre stk guppy + ancistrusen..
mona o
Hm, merkelig. Jeg har aldri sett Ancistrus yngel involvert i noe jeg ville kalle "slåss". De kan henge ved siden av hverandre, vifte litt med halene og så flytte seg kjapt sidelengs bortover, men det er alt. De er ikke bortpå hverandre fysisk, det er bare litt markering på avstand. Jeg har et kar fullt av Ancistrus L144 akkurat nå, fra bittesmå til 4-5 cm, og selv de litt større ynglene har jeg aldri sett involvert i noe slåssing.


Har kar fullt av ancistrus sp. ca. 250stk, og de knuffer hverandre, slik som voksne hanner bruker å gjøre. Men det er hvis de er jevnstore. Hvis en stor kommer å ypper med en mindre, drar den mindre ganske kjapt unna.
Kan godt være at L144 er mindre aggressive.
Jeg har to ancistrus som er rundt ett halvt år gammle. Den ene ca 5cm og den andre ca 7cm.

Jeg har måttet skille dem da de kranglet hele tiden. De er også rasende på alt som finnes av liv i akvariet. De pisker på sneglene, og hugger etter de andre fiskene.

Så mitt inntrykk er at ancistrusene er ganske så grinete av seg. Heldigvis så bryr ikke sneglene seg nevneverdig. De bare kryper inn i skallet sitt til den har rast fra seg De andre fiskene er alt for kjappe til at den får gjort noen skade.


-Tim
Hmm,, greit å vite da at det ikke bare er mine som er agressive. Får se om jeg velger å beholde han eller om jeg går til innkjøp av noen otto i stedet. Disse ser fredelige og fine ut ihvertfall og er etter det jeg har hørt gode algespisesere.
Litt småhissig
Har og en her som er heeelt tullete i foringstiden. Den er ca 15-17cm og liker ikke de andre små corydorasene som prøver å spise tablettene før han. Heldigvis er de mye kjappere enn gamlefar ha mange huler og planter slik at de kan fordele territoriene litt :p
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap