L-144 med egg må flyttes på - råd?

Jeg har et lekspar med L-144 som selv om de fikk et kull i 180-literen nok syntes det var vel mange coryer som vrimlet rundt der. For at de skulle få fred flyttet jeg de i sommer ned i 380-literen i kjelleren, der jeg fra før av bare har kirsebærreker.

Ingenting skjedde på laaang tid, men nå, når jeg veldig snart må flytte de til et av karene oppe i huset fordi koien skal inn for vinteren (og da bo i kjellerkaret), så har de lagt egg igjen!

Tror dette er max to dager siden.

Har en 80-liter med god sirkulasjon, og masse røtter stående klar til L-144ene i stua. Vil jo gjerne at dette kullet skal overleve, og lurer da på:

Er det beste å flytte hannen nå, mens han og eggene er i hulen?

...Eller bør jeg vente til eggene er klekket og yngelen er ute av hulen?

Regner med at om ca 3 uker MÅ de i alle fall flyttes på. Vil gjerne gjøre dette på den mest skånsomme måten.

Håper noen med litt malleerfaring har noen tips å dele, jeg har som sagt bare hatt et kull med yngel på disse før og da var ingen flytting nødvendig.

hei.
Sånn jeg erfarer det tåler eggene flytting mye mye bedre enn det nyfødte fisk gjør.
Takk for tips. Snakket med hun som eide de før meg også, og hun anbefalte det smme, så jeg tok sjansen på å flytte de. Ser ut som det har gått bra så langt i alle fall
Plussmedlem
Sålenge vannverdiene er tålig like, så bør de flyttes nå. Tåler det MYE bedre som egg en som 2-3 uker gamle yngel...
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap