Ancistrus - pardanning

Hei!

Kjøpte 2 stk kjønnsmodne ancistrus på dyrebutikken igår. de gikk i samme kar på butikken, vet ikke hvor lenge de har vært der, men tror ikke det er så lenge.. (2-3-4 uker MAX)

nå går de i mitt 80 liters kar.
spørsmålet mitt da; er det sikkert disse vil danne par? hvor lang tid bruker de til å finne sammen?

Regner med at det ikke finnes noe fasitsvar, men vil gjerne høre deres erfaringer
Helt sikkert er det ikke med noe. Øker mulighetene litt om hannen har flere damer å velge i. Selv startet jeg med en mann og ei dame og det tok ikke mange ukene før de var i gang. Skaff en rot og ei hule om du ikke har...så vil kanskje ting skje. Litt kaldtvann i små mengder kan også hjelpe
ok, da får vi nok bare vente å se da. hadde vært litt kjekt.
Det er gøy med småtasser. Nå tar det bare noen uker mellom hver gang i rugekoppen hos meg. må av og til separere dem så hannen ikke sliter seg helt ut
gøy da! yngelen blir vel ikke spist opp av noen ?
hva gjør du med all yngelen forresten?
Første gangen tok jeg rugekoppen med yngelen over i eget kar. All fisk med gap stort nok kan bli en trussel. Nå når jeg har bare guppy og platy med dem, lar jeg dem bli. De er flinke å gjemme seg i røtter og planter så mange overlever.
Yngelen har jeg byttet i annen fisk og utstyr. enten akvarie venner eller zoo butikken. Kanskje legge ut noen for salg etterhvert
Ancistrus er ikke serlig monogame. Den største hannen får først napp, og tar gjerne en 2-3 kull på rappen (med forskjellige huer). De litt mindre er skjeldnere, men de får da noen kull de også. Eneste "regelene" er att hua ikke vil ha en hann som er mindre enn henne, og minimum ei hule pr hann.
Tilfeldig bekjentskap
© Helge Waldeland
Reklame for plussmedlemskap