Tynn l 270 i dyrebutikk

Jeg var en runde og siklet på forskjellig, og i en av de lokale forretningene er det en nydelig L 270. Men jeg synes den ser så tynn ut! Jeg så den for noen uker siden og da syntes jeg at magen gikk for mye innover så jeg nølte med å kjøpe den. Men i dag så jeg at kroppen er tynnere enn hodet. Ikke så mye, men jeg synes den ser skrøpelig ut. Jeg har fryktelig lyst til å kjøpe den, men tviler egentlig på at det er så lurt. Samtidig er det så bortkastet om den bare skal gå i forretningen til den dør! Kanskje de gir den feil for?
Så jeg lurer på om dere har noen råd til meg. Bør jeg styre unna? Eller prøve å inngå en avtale med forretningen om at hvis den dør så får jeg pengene tilbake? Evt prute? Vet ikke om det er så lett å få til en slik avtale med butikken, kanskje om sjefen er der.
OM jeg hadde kjøpt den, hvordan kunne jeg behandlet den best mulig?
Hadde det vært nok å gitt den forskjellig frossenfor for å feite den opp, evt hva annet?
Styr unna.
Har den blitt så tynn så er det bortkastede penger. Regner med at de skal ha et par hundre kroner for den?
Hva med å si at du ønsker å kjøpe mallen hvis de forer den litt opp først? Evt behandle med mot parasitter, hvis det kan være grunnen til at den er mager.

Kanskje har ikke de som jobber i butikken lagt merke til at fisken er avmagret, det vil da være greit å påpeke at du som kunde ikke ønsker en slik fisk, men en fisk som er sunn og frisk.

Kanskje den får feil for?
Ja, 299 kr. Mye å betale for en skrøpelig fisk ja. Kan få mye annet fint for de pengene, har sett på noen Gabon reker.. Åh, de er så fine! Men har frytelig vondt av den malla, tror den kommer til å stryke med på butikken. Unødvendig!
Kanskje jeg burde nevne til betjeningen at jeg synes fisken er veldig tynn og spør hva de forer den med? I allefall si fra om at den bør få skikkelig mat? Kan vel være at den har andre problemer når den er blitt så tynn?
Uff, jeg skal ikke falle for fristelsen å kjøpe den ihvertfall. Trengte å høre det fra noen andre.. ;P
Hehe, og der fikk jeg svar på spørsmål før jeg hadde postet, gitt!
Ja, veldig fristet til å si fra til betjeningen. Ellers dør den vel bare. Jeg er bare ikke så flink til slikt.
Det er ikke alltid like lett eller moro å si fra, men prøv for fisken sin skyld. Ikke på en streng måte fordi de ikke har tatt godt nok vare på fisken, men jeg tror at hvis du sier at du vil kjøpe fisken hvis de kan fore den opp litt først, så skjønner de at det lønner seg for dem å ofre litt ekstra for på denne fisken hvis det fører til salg. Kanskje lærer de litt underveis også, og det er jo positivt ;o)
hvilken dyrebutikk er dette om jeg tør spørre? selger de flere l 270 der eller bare den ene syke(?)?
Tropehagen er det vel, den på Moa gård. De hadde flere forskjellige L-maller, men nå er det nok bare denne igjen. (Ei venninne av meg kjøpte 2 stk L 270 og noe annet snadder der nettopp.) Forresten var det ei L malle til der men husker ikke nummeret på den. Men den var mer gul og brun stripete. Langt fra så fin som L 270 seff.
Var i byen og på moa syd også men ingen av de hadde. (De har golden nugget i byen nå og mange L-144 på zoo1 moa syd, om det er av interesse.....)
Tror det er L134 de har på Moa gård
Ja venninna mi kjøpte det også. Husker nok feil, hun har 2 stk L 134 og mener det var en L 270 + en liknende. Det står ihvertfall L 270 på lappen til karet med den tynne malla. Denne har flotte tegninger, men tynne streker. Ikke så brede som på bildene i fiskebasen av L 134. Likner nesten mer på L 333 eller L 066 f.eks om jeg bare ser på tegninger, men det kan kanskje variere? Anyway, jeg er langt fra noen L-malle kjenning! Går nesten i surr her. Men drømmer jo litt om de.
Jeg var innom igjen på butikken og fikk akkurat huket tak i sjefen i det han skulle til å gå for dagen. Jeg sa jeg hadde sett lenge på denne mallen og lurt på å kjøpe den, men den var så tynn....? Han svarte (litt overrasket virket det som) at den hadde vært i butikken i et halvt år, han trodde den kanskje ikke skulle være så tykk som andre maller for den var i slekt med noen maller som han ikke kom på i farten (kan det være grenmalle han tenker på?? )men at de foret godt i det karet. Så jeg spurte om det kunne være innvollsorm som gjorde det (for å understreke at jeg fortsatt syntes den var for tynn) Han svarte at det kunne han ikke vite uten å sprette den opp og se inni. Men nå hadde han jo ikke studert denne fisken så nøye så han skulle se på den og følge litt med fremover.
(Den går i samme kar som 2-3 sjokolademaller, så jeg mistenker at den ikke får i seg så mye mat + at den kanskje får feil mat i tillegg. )
Jeg sa at jeg kunne godt tenke meg å kjøpe den, men at jeg syntes det var litt for risikabelt å bruke såpass med penger når den var så tynn. Så vi avtalte at de kunne holde den av til meg og prøve å fore den opp litt. Da hun bak disken spurte hvor lenge de skulle holde den av til meg svarte jeg at de kunne ringe meg når den var blitt feit..... Fikk nevnt at den mest sannsynlig vil ha mer kjøttbasert mat da hun sa at de skulle gi den flere algetabeletter. (iflg. fiskebasen så sant det er en L270)
Var ganske glad da jeg gikk derifra. Følte jeg fikk sakt fra på en grei måte (uten å liksom komme brautende og leke ekspert) og kanskje er det et håp for fisken likevel! Og kanskje det blir L-malle på meg! :-O
Spent på hvordan dette kommer til å gå.
Hadde det vært en søt kanin, eller en annet hårete dyr, hadde nok både dyreværnet, politiet, og avisa vært der med en gang. Men er det en fisk, er det ikke så nøye:/

E.B.:
jeg er litt spent på hvordan det går der jeg? så lappen din hengende på akvariet her om dagen. lo litt for meg selv siden jeg hadde lest her på forumet først.

ser du noen utvilking på fisken? skal du ha den?
Var innom der for et par dager siden og tittet på den. Den er like tynn enda desverre. Tror ikke det er så bra at den går sammen med sjokolademaller, skulle ønske de flyttet den. Jeg har jo selvfølgelig lyst på den, men ikke når den er så tynn. Så du den forresten? Altså, det hadde ikke vært noen krise om noen andre kjøpte den, men jeg kommer til å kjøpe den om de greier å få den feit og fin, for det har jeg sagt.
L malla
E.B.
Var innom der for et par dager siden og tittet på den. Den er like tynn enda desverre. Tror ikke det er så bra at den går sammen med sjokolademaller, skulle ønske de flyttet den. Jeg har jo selvfølgelig lyst på den, men ikke når den er så tynn. Så du den forresten? Altså, det hadde ikke vært noen krise om noen andre kjøpte den, men jeg kommer til å kjøpe den om de greier å få den feit og fin, for det har jeg sagt.

heisan Elsebeth

du de bruker salt i vannet der nede, den malla mistrivs og er en avmagret belsen fange nermest, stygt å si det,.Men den burde aldri være så tynn, lyst å kjøpe den å fore den opp,. for slik den er nå er den dødsdømt,.

Lmallen der skal ha godt med for,og jeg vet at dyrebutikkene forer minimalt oftest for at fiskene ikke skal bli feite, og at de skal slippe å skifte så mye vann
Ja kjøp den gjerne om du tror du greier å feite den opp, men jeg tar ikke sjansen selv om det er fristende, for jeg har en mistanke om at det allerede er gått for langt. Ikke sikkert den tåler å flytte en gang, kanskje påkjenningen blir for stor.
skulle ønske en av dyrebutikkene på moa/i byen klinte til og solgte noen fine l-maller. har snakkes litt rundt omkring og de sier alle at de er veldig kritisk med tanke på prisen, de er redd de ikke får solgt de ut.

de sier også at de gjerne kan bestille inn, men ikke så få som to stk.
det skulle vært en akvarieklubb i ålesundsområde, ikke søre sunmøre for det er en del mil unna, men ålesund akvarieklubb. noen skulle hatt baller til å starte en slik klubb. jeg hadde meldt meg inn
E.B.
Ja kjøp den gjerne om du tror du greier å feite den opp, men jeg tar ikke sjansen selv om det er fristende, for jeg har en mistanke om at det allerede er gått for langt. Ikke sikkert den tåler å flytte en gang, kanskje påkjenningen blir for stor.

har ikke de en ukes fiskegaranti forresten?
akvafanist
skulle ønske en av dyrebutikkene på moa/i byen klinte til og solgte noen fine l-maller. har snakkes litt rundt omkring og de sier alle at de er veldig kritisk med tanke på prisen, de er redd de ikke får solgt de ut. de sier også at de gjerne kan bestille inn, men ikke så få som to stk. det skulle vært en akvarieklubb i ålesundsområde, ikke søre sunmøre for det er en del mil unna, men ålesund akvarieklubb. noen skulle hatt baller til å starte en slik klubb. jeg hadde meldt meg inn ;)

en ny Ålesund akvarieklubb er under bearbeidelse, liste ligger på Zoo 1 meld deg på
ååh! så spennende!! jeg skal melde meg på!
Tilfeldig bekjentskap
© Ir
Reklame for plussmedlemskap