185-liters mallekar.

Hei.

Vet ikke helt om noe husker at jeg har snakket om å sette opp et mallekar for lenge siden, men kom ikke igang den gangen. Men nå er jeg i gang! Har fått dilla på L-maller!

Har gjort meg opp noen tanker om hvordan karet skal se ut.
Vil ha et mørkt kar, men med noen Vallisneria spiralis for å få litt lys i karet.
Vil også ha noe stein i karet, mørk stein. En innvendig bakgrunn vil bli kjøpt etter hvert.... litt ekstra arbeid, menmen.

Karet skal drives av to stk modifiserte Fluval 4+ filter som skal gi god sirkulasjon.

Fisker som skal være i karet:
-11 stk L-333 (yngel)
-9 stk L-180 (yngel)
-25 stk L-144 (yngel)
-2 stk L-204 (yngel)
-3 stk L-034 (voksne)
Fiskene går i 40 liter på venting.

Så har jeg noen spørsmål:

-Hvordan skal jeg sette Fluvalene slik at det kommer luft og minst mulig lyd?
-Noen som vet hvor jeg får kjøpt stein billig? Evnt. går det ann å lage en skifer modul, med huler, tuneller osv?

Kommer med oppdateringer etter hvert som karet kommer opp.

Tar også imot tips om hvordan jeg skal innrede for at mallene skal trives best mulig.
Fisken Magnus
-Noen som vet hvor jeg får kjøpt stein billig?

Det er vel et par forretninger som driver med stein på Bryne?
Der kan du sikkert få kjøpt kapp av skifer og annen stein billig.
Loomis
Det er vel et par forretninger som driver med stein på Bryne? Der kan du sikkert få kjøpt kapp av skifer og annen stein billig.

Takk for svar!

Så det er bare å ta innom en forreting hvor de selger stein, og kjøpe den jeg liker best? Eller er det noe steintyper jeg bør holde meg unna?
Ja, jeg har stein (skifer) fra lokal forretning. Kostet meg ikke mye, og jeg fikk jo mye mere enn deg jeg trengte.

Du kan spørre ekspertene på steinsenteret om hva slags stein du skal unngå.
Fortell hva du skal bruke den til.
Også noen tips fra Frank i denne tråden.
Ting går sakte men sikkert fremmover her.

Skal kjøpe skifer en av de første dagene, så skal få gang på karet innen noen uker.

Men jeg har et lite problem til.
Det går veldig sterk strømm gjennom de to Fluval 4+. Det gjør at sanden på motsatt ende av Fluvalen flytter seg, så bare 3/4 er dekket med sand, noe som ikke er så fint.

Derfor lurer jeg på om jeg kan sette opp en skiferplate inntil glasset som vist på tegningen nedenfor for at strømmen ikke skal ta med seg sanden? Eller fare for at glasset vil sprekke?

[External Image]

PS: Tegningen er laget i Paint, så ikke så veldig flott og avansert, men tror at dere forstår hva jeg mener
Jeg hadde hvertfall ikke turt stein som støtter seg på glass nei

Det jeg ikke skjønner er hvordan fluvalen får sanden til å flytte seg på den andre siden ?
Kan ikke skiferplaten slipes skrått og limes fast i bunnen sånn at den liksom står mot veggen selv om den egentlig ikke gjør det? Eller blir presset på bunnglasset uheldig da?
Tilfeldig bekjentskap
© Stan Shebs
Reklame for plussmedlemskap