Hva slags maller...

Jeg trenger litt hjelp til å identifisere noen maller.
Så håper noen kan hjelpe meg. Har sett i basen, men er ikke sikker.

Synes bilde 2 og 3 ligner fælt på vanlig ancistrus jeg. Bilde 1 er jeg mer usikker på men heller litt mot en eller annen peckoltia art. Kanskje L-205 Peckoltia Brevis.
eg er enig med frode bakken om peckolita arten. Kan sjå ut som den L205, men treng litt tydeligare bilde dersom eg skulle vore sikker sidan eg ikkje e så veldig flink i mallefronten.

Men den andre trur eg ikkje er ancistrus oppdrettsvariant i vertfall. Dei lyse kantane på ryggfinnen og halefinnen veit eg at det er mange baryancistrus artar som har, men eg har aldri sitt ein heilt vanlig ancistrus oppdrettsvariant som har det. Einaste er om det er lysebrunt eller om det er kvitt som kan avsløre om det er fargetekning på ein ancistrus oppdretsvariant eller om det er ein annan rase. Antydning av bartar avsløre i vertfall at det er innen ancistrus familien.

Eg kan ta feil, for L maller er eg ikkje veldig flink i. Dersom du kan ta nokon skarpare bilder hjelper det nok veldig, vertfall for dei som ikkje er ekspertar.
(Fine var dei begge i vertfall)
På bilde 2 tenker jeg på L-59 og L-183, men du må nesten se etter i basen om du tror det kan stemme. Det er ikke så lett å se ut fra bilder som er på såpass stor avstand osv.
Bilder
Eg skal prøve å ta litt tydligere bilder, men de er ikke så fotogene.
Bilder
Her er noen bilder, gir kanskje litt bedre inntrykk.
Tror nok det er en l-183, men den andre?
Mener fortsatt at det andre bilde er av peckoltia brevis L-205. Den som ligner mest ihvertfall.
Rett
Jeg tror du har rett, men den andre er jeg usikker på, den ligner på l-183 og l-059.

Vanskelig, men takk alikevel.
Den med hvite remmer/kanter på finnene, dvs bilde 1&2 er L-183.Den andre husker jeg ikke i farta hve heter. Den er i Back to Nature boka om L-maller
Malle
Matsi95
Den med hvite remmer/kanter på finnene, dvs bilde 1&2 er L-183.Den andre husker jeg ikke i farta hve heter. Den er i Back to Nature boka om L-maller;)

Skal ta en titt, takk for hjelpen
Matsi95
Den med hvite remmer/kanter på finnene, dvs bilde 1&2 er L-183.
Det finnes en mengde med ancistrusmaller som er sort med hvite prikker og med hvite kanter på rygg og halefinne. Derimot er den eneste som beholder de hvite markeringene på finnene som voksen, Ancistrus dolichopterus Blå antennemalle.

Denne mallen fanges over et meget stort område og varierer dermed en del, både med fargetegninger og utsende, så det er et spørsmål om da alle mallene som selges som Ancistrus dolichopterus.

Men det er nok helt sikker en Ancistrus sp. du har og sannsynligvis en Peckoltia sp.
1 år
Disse mallene har eg hatt i ett år eller mer, og de har fortsatt prikker og hvit kant på finnene. Den største jeg har er rundt 12-14 cm.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap