- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Yngel på l-134
Yngel på l-134
Så til min store glede L134-yngel lengst inne i en skiferhule i dag, og hannen ligger fint foran dem. De har store plommesekker så det er nok ikke lenge siden eggene klekket. Nå krysser jeg fingrene for at de klarer seg
Er det noen som har erfaring med disse, er det ikke like greit å la naturen gå sin gang istedenfor å prøve å flytte dem?
Er det noen som har erfaring med disse, er det ikke like greit å la naturen gå sin gang istedenfor å prøve å flytte dem?
Postet 18.10.09 kl 00:02
Postet 18.10.09 kl 00:06
Postet 18.10.09 kl 00:16
Rita Revestrek, men kan mallene spise sine egne yngel?
Har ikke erfaring med L-134, men har hatt ancistrus og ancistrus albino. Mine albinoer har jeg opplevd har spist både egg og yngel. Hadde da 2 hanner og ei hue. Var nok stor sannsynlighet at sjalusi fra den andre hannen gjore at egg og yngel forsvant om natten desverre. Aner ikke hvordan dette stiller seg med dine L-134, og om du "kun" har et par i karet ditt
LOFFA
Postet 18.10.09 kl 00:25
Min erfaring med L-maller både Hypancistrus og Peckoltia er at hannen klarer brasene utmerket. Et poeng er å sørge for at det ikke skjer bråe forandringer mens han pleier yngelen.
La de vante rutinene gå sin gang og ikke gjør endringer så kan du glede deg over jevnlige kull fremover. Stabile kar gir stabile fisk.
Postet 18.10.09 kl 13:02
Postet 18.10.09 kl 18:53
Postet 23.10.09 kl 11:36
Postet 23.10.09 kl 11:53
Mange takk Ken.
Jeg syns også dette er en av de fineste L-mallene. Våre går i et kar sammen med noen corydoras og nannostomus eques og det ser ut til å fungere greit. Vi har bare hatt disse mallene siden mars i år og ettersom de har formert seg er vel det et tegn på at de trives
Jeg har 4 L204 i et annet kar, også en kjempeflott malle, men der tror jeg kanskje det er bare hanner. Nå må jeg få tak i noen hunner til dem.
Jeg syns også dette er en av de fineste L-mallene. Våre går i et kar sammen med noen corydoras og nannostomus eques og det ser ut til å fungere greit. Vi har bare hatt disse mallene siden mars i år og ettersom de har formert seg er vel det et tegn på at de trives
Jeg har 4 L204 i et annet kar, også en kjempeflott malle, men der tror jeg kanskje det er bare hanner. Nå må jeg få tak i noen hunner til dem.
Postet 23.10.09 kl 12:08
Rita RevestrekYnglene er fortsatt i full vigør inne i hulen, nå er det minimalt med plommesekk igjen så jeg regner med at de slipper ut snart. Det blir spennende å se dem ute i lyset, inne i hulen ser de helt hvite ut.
Har god erfaring med å fore de på Tetra Tabimin den første tiden. Det kan være en fordel å fange de inn i en yngelkasse og fore de der de første 14 dagene. Deretter går jeg over på rekepellets og andre malletabbeletter.
Postet 23.10.09 kl 12:56
Takk for tips Geir, jeg skal prøve å fange dem inn når de forlater hula.
I dag kikket jeg inn i en av de andre hulene som ligger vendt en annen vei, og der lå det jammen en hanne til med yngel. De har blitt skikkelig produktive disse mallene Disse ynglene ser ut til å være omtrent like langt i utviklingen. Kjempegøy!
I dag kikket jeg inn i en av de andre hulene som ligger vendt en annen vei, og der lå det jammen en hanne til med yngel. De har blitt skikkelig produktive disse mallene Disse ynglene ser ut til å være omtrent like langt i utviklingen. Kjempegøy!
Postet 24.10.09 kl 13:08
Postet 24.10.09 kl 15:08
Postet 24.10.09 kl 15:48
Geir Kristiansen[QUOTE=Rita Revestrek]Ynglene er fortsatt i full vigør inne i hulen, nå er det minimalt med plommesekk igjen så jeg regner med at de slipper ut snart. Det blir spennende å se dem ute i lyset, inne i hulen ser de helt hvite ut.
Har god erfaring med å fore de på Tetra Tabimin den første tiden. Det kan være en fordel å fange de inn i en yngelkasse og fore de der de første 14 dagene. Deretter går jeg over på rekepellets og andre malletabbeletter.
Hvordan gjør du det med slimbelegget som dannes på bunnen av yngelkaret? Har du snegler sammen med yngelen, og i så fall hvilke type?
Er det en fordel å bytte yngelboks en gang i døgnet eller bør den rengjøres oftere?
Yngelen er enda ikke sluppet ut så jeg "sitter klar med håven", og Tetra Tabimin er innkjøpt
Postet 27.10.09 kl 12:22
Postet 27.10.09 kl 17:12
Jeg lar naturen gå sin gang med mine L-134 og alle andre L maller jeg dretter for den del.
Gjorde ett forsøk på mine 134,og de som gikk i yngelkassen vokste mye saktere en de som gikk sammens med foreldrene.Delte kullet i 2 og så markant forskjell i vekst bare i løpet av de første ukene de begynet å spise.
Men da skal det være sakt att jeg har rene artskar,så yngelen har ingen konkurasje av andre fisk eller maller.
Kan heller ikke si jeg merker no forskjell på overlevelsraten heller.
En og annen faller jo fra,men det gjør de i yngelkassen også.
Jeg har som sagt prøvd begge deler og funnet ut av naturlig gang funker best hos meg.
Men som sagt,det beste er jo å prøve seg fram og finne ut hva en synest er trygges å liker best.
Det som funker hos noen,behøver ikke fungere hos andre
Gjorde ett forsøk på mine 134,og de som gikk i yngelkassen vokste mye saktere en de som gikk sammens med foreldrene.Delte kullet i 2 og så markant forskjell i vekst bare i løpet av de første ukene de begynet å spise.
Men da skal det være sakt att jeg har rene artskar,så yngelen har ingen konkurasje av andre fisk eller maller.
Kan heller ikke si jeg merker no forskjell på overlevelsraten heller.
En og annen faller jo fra,men det gjør de i yngelkassen også.
Jeg har som sagt prøvd begge deler og funnet ut av naturlig gang funker best hos meg.
Men som sagt,det beste er jo å prøve seg fram og finne ut hva en synest er trygges å liker best.
Det som funker hos noen,behøver ikke fungere hos andre
Postet 27.10.09 kl 18:32
Postet 27.10.09 kl 19:48
Postet 27.10.09 kl 19:49
To yngelbokser har jeg og pestsnegler er heller ikke mangelvareGeir KristiansenTo yngelbokser samt en bit av en rot slik at de har noe å gjemme seg under. Noen pestsnegler så er saken bokstavelig talt i boks. Når yngelboksen er skitten så flytter du rota i den neste og heller yngelen etter. Null endringer i vannverdier og kontrollert foring i starten.
Alenate, mange takk for dine erfaringer. Jeg føler meg egentlig litt for fersk som akvarist til å ta hånd om yngelen i yngelboks, er redd jeg skal gjøre noe galt så de dør. Kanskje jeg skulle prøve med ett kull i yngelkar og la det andre utvikles etter naturmetoden.
Jeg har tre ulike huleløsninger til dem, små keramikkrør, tre skiferhuler i pecoltia-størrelsen (3,5 cm åpning) og to skiferhuler som er ca 2 x 3 cm hele veien innvendig. Hannene med yngel har lagt beslag på sistnevnte variant.Eirik PedersenGratulerer :) Hvilke mål er det på hulene de har lekt i?
Skjønner deg godt jeg, flotte og fasinerende fisker er detPål Laumannkjenner jeg har vanvittig lyst å prøve meg på denne vakre fisken igjen.
![[External Image] [External Image]](http://i36.tinypic.com/1jqhjo.jpg)
I forgårs oppdaget jeg denne yngelen på ruta. Trodde den hadde rømt ut fra en av hulene men den er større enn de andre ynglene. Den må ha kommet til en gang i løpet av sommeren. Morsomt med en slik liten miniatyr-L134 med et litt kaotisk mønster
![[External Image] [External Image]](http://i35.tinypic.com/2vtntyf.jpg)
Postet 27.10.09 kl 21:28
Endret: 27.10.09 kl 21:29
Postet 30.10.09 kl 19:04