- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Foring av l-yngel
Foring av l-yngel
Har et kar med 47 yngel av L-201. De er 2-3 cm store. Jeg forer med 2 stk Noca Fect hver morgen + det samme hver kveld. Om kvelden gir jeg litt frossen artemia i tillegg. Kveldsforinga skjer sent på kveld rett før leggetid.
Dette er tydeligvis for mye. Nitritt kommer høyt og fort til tross for 20% vannbytte hver annen dag.
Synspunkter på foring?
Dette er tydeligvis for mye. Nitritt kommer høyt og fort til tross for 20% vannbytte hver annen dag.
Synspunkter på foring?
Postet 18.11.09 kl 10:38
Jeg vil heller si at filteret ditt er for lite i fohold til belastninga, for å fore opp maller og generelt yngel, så krever dette mye foring.
Jeg kan til sammenligning i mitt ancistrus oppforings kar så forer jeg med 6 tabletter morgen og kveld, totalt 12 tabletter. Dette er på 70l og her bruker jeg et utvendig eheim filter. Er ikke antydning til nitrit og bytter vann maks 2 ganger i uka. Hvor mange yngel jeg har der vet jeg ikke, men hadde på det meste 3 kull i forskjellige alder.
Har også et luftdrevet innvendig filter når jeg tenker etter også, selv om jeg tviler på at dette har så veldig mye å si, men alle monner drar
Jeg kan til sammenligning i mitt ancistrus oppforings kar så forer jeg med 6 tabletter morgen og kveld, totalt 12 tabletter. Dette er på 70l og her bruker jeg et utvendig eheim filter. Er ikke antydning til nitrit og bytter vann maks 2 ganger i uka. Hvor mange yngel jeg har der vet jeg ikke, men hadde på det meste 3 kull i forskjellige alder.
Har også et luftdrevet innvendig filter når jeg tenker etter også, selv om jeg tviler på at dette har så veldig mye å si, men alle monner drar
Postet 18.11.09 kl 10:49
Endret: 18.11.09 kl 10:52
Postet 18.11.09 kl 11:03
Postet 18.11.09 kl 11:20
ErlingosJeg har et stort innvendig blåsvampfilter drevet av en powerhead på 1000 l/t. I tillegg en luftestein som blåser. Men dette tar vel ikke noe særlig av nitritten. Så jeg bør kanskje kjøre på med et utvendig filter med ulike substrater. Karet er på 140 liter. Forslag til pumpe og substrater?
Joda powerhead med blå filter fungerer veldig bra det i normalt belastede kar. Men i oppforingskar så kan det bli litt snaut. Luftesteinen har ikke noe å si på nitriten, men vil tilføre 02 til vannet.
Jeg sverger til Eheim utvendige filtre, noe annet skal aldrig i hus så kan da anbefale 2075 evt den gamle modellen 2028. Disse selges komplett med slanger og det substratet du trenger til å fylle i kurvene.
Postet 18.11.09 kl 11:26
Tom KJeg kan til sammenligning i mitt ancistrus oppforings kar så forer jeg med 6 tabletter morgen og kveld, totalt 12 tabletter.
Hva slags tabletter er det du forer med, Tom K? Er på jakt etter "det beste" malleforet i tablettform. Hadde noen alle elsket som jeg dessverre ikke husker navnet på. Nå bruker jeg JBL NovoPleco, og så ble jeg anbefalt og kjøpte Astra -Tropical Spirulina Wafers -men disse er det ingen som liker noe særlig, (+ at de fleste flyter!)
Postet 18.11.09 kl 11:34
Jeg bruker JBL Novo fect, Novo pleco og Novo tab i tillegg til Wardley shrimp sticks. Mine maller kaster seg over pillene før dem når bunnen omtrent hehe.
Novo Pleco er en tablett som inneholder tre og som ikke bør brukes som hovedfor om du ikke har trespisende L-maller, men jeg bruker den som et supliment.
Tetra tabimin og plecomin er også andre favoritter, men har ikke dette hjemme nå.
Novo Pleco er en tablett som inneholder tre og som ikke bør brukes som hovedfor om du ikke har trespisende L-maller, men jeg bruker den som et supliment.
Tetra tabimin og plecomin er også andre favoritter, men har ikke dette hjemme nå.
Postet 18.11.09 kl 11:37
Endret: 18.11.09 kl 11:46
Postet 18.11.09 kl 11:58
Postet 18.11.09 kl 12:43
Våre L134 + yngel går i en Juwel 240-liter. Karet har det vanlige innebygde filteret + to store utvendige filter så vi har aldri hatt nitrittproblemer enda det fóres mye.
Jeg fórer med Tetra TabiMin, Novo Pleco, Tetra Wafer Mix, Wardley Shrimp Pellets og litt Discus-fór. Det synker nok ned noe flakfór fra pennefiskene også.
Jeg fórer med Tetra TabiMin, Novo Pleco, Tetra Wafer Mix, Wardley Shrimp Pellets og litt Discus-fór. Det synker nok ned noe flakfór fra pennefiskene også.
Postet 18.11.09 kl 12:48
Postet 19.11.09 kl 08:23