- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Sinnsykt utmagret og tynn ancistrus-hunn, hva gjør jeg?
Sinnsykt utmagret og tynn ancistrus-hunn, hva gjør jeg?
Hei
I dag var jeg overlykkelig, fordi jeg fant en voksen ancistrus-hunn på dyrebutikken her i byen. Når dama i butikken tok opp fisken i hoven, var det absolutt ingen motstand, også måtte jeg tilføye at "gud, så tynn hun er". Eneste svaret jeg fikk, var om jeg ga de malletabeletter. Jeg tenkte at det sikkert går bra, og tok henne med meg hjem.
Nå ser jeg at hun er mer utmagret enn jeg hadde trodd, og jeg har lagt ned både malletabeletter og sqash, men hun tar ingenting. Finnene hennes (halefinne og ryggfinne) er sikkelig pistrete og fæle, og lurer på hva i all verden hun har gått gjennom. Mister ancistrus finnene sine når de ikke får nok næring, eller er det fordi hun har vært i slosskamp?
Hun er nå den største fisken i karret (90 liter, hadde tenkt henne i 240literen, men der er det bare enorme hanner som vil puffe henne vekk fra maten), og håper på å få henne til å spise. Hun går nå sammen med corydoras og ancistrus yngel, og syntes det er rart hun ikke tar noe mat. Jeg hadde trodd hun skulle kaste seg over maten, men det har hun altså ikke gjort. Hva skyldes dette? Er hun døden nær?
Legger ved noen bilder av denne stakkars jenta, håper noen kan hjelpe meg å få henne frisk. Til tross for dårlig kamera, håper jeg også så inderlig noen kan se feilene jeg ser.
I dag var jeg overlykkelig, fordi jeg fant en voksen ancistrus-hunn på dyrebutikken her i byen. Når dama i butikken tok opp fisken i hoven, var det absolutt ingen motstand, også måtte jeg tilføye at "gud, så tynn hun er". Eneste svaret jeg fikk, var om jeg ga de malletabeletter. Jeg tenkte at det sikkert går bra, og tok henne med meg hjem.
Nå ser jeg at hun er mer utmagret enn jeg hadde trodd, og jeg har lagt ned både malletabeletter og sqash, men hun tar ingenting. Finnene hennes (halefinne og ryggfinne) er sikkelig pistrete og fæle, og lurer på hva i all verden hun har gått gjennom. Mister ancistrus finnene sine når de ikke får nok næring, eller er det fordi hun har vært i slosskamp?
Hun er nå den største fisken i karret (90 liter, hadde tenkt henne i 240literen, men der er det bare enorme hanner som vil puffe henne vekk fra maten), og håper på å få henne til å spise. Hun går nå sammen med corydoras og ancistrus yngel, og syntes det er rart hun ikke tar noe mat. Jeg hadde trodd hun skulle kaste seg over maten, men det har hun altså ikke gjort. Hva skyldes dette? Er hun døden nær?
Legger ved noen bilder av denne stakkars jenta, håper noen kan hjelpe meg å få henne frisk. Til tross for dårlig kamera, håper jeg også så inderlig noen kan se feilene jeg ser.
Postet 21.11.09 kl 23:36
Postet 21.11.09 kl 23:50
Postet 21.11.09 kl 23:51
Jeg har en rot i det store karret, men ikke i det lille. Hun skal bare være i det lille karret for å fore seg opp, og så vil jeg flytte henne over der hun har tilgang på rot hele tiden. Jeg vet at roten skal være bra for fordøyelsen, men jeg tror det er viktigere å få henne "opp i vekt" først.
Om hun er syk eller ei, det vet jeg ikke, men hun ser hvertfall ikke bra ut. Det gjør ganske vondt å se henne slik, og at butikker faktisk kan selge noe slikt. Håper hun tar til vett og spiser i natt, slik at hun tilslutt blir litt tykkere.
Jeg har desverre ikke tilgang på frossenfor nå, hvilket fôr er det mulig å bruke?
Takk for svar.
Om hun er syk eller ei, det vet jeg ikke, men hun ser hvertfall ikke bra ut. Det gjør ganske vondt å se henne slik, og at butikker faktisk kan selge noe slikt. Håper hun tar til vett og spiser i natt, slik at hun tilslutt blir litt tykkere.
Jeg har desverre ikke tilgang på frossenfor nå, hvilket fôr er det mulig å bruke?
Takk for svar.
Postet 22.11.09 kl 00:44
Postet 22.11.09 kl 11:34
Det hadde vært fint om du kunne ha putta ei lita rot oppi til henne. Hun trenger det på grunn av fordøyelsen. Ancistruser ( sikkert feil stava) spiser mye på røtter. Når hun får nok krefter igjen så vil hun spise. Jeg gir mine algetabletter/plangton tabletter og det går ned på høykant pluss at jeg mater dem med agurk som jeg har fjerna det grønne skallet på. Det her er mine erfaringer som jeg gjerne ville dele med deg. Det høres ut for meg at hun er veldig stressa og derfor ikke har krefter nok til å spise. Jeg syns også at det er veldig dårlig profesjonelt å selge så utmagra fisker. Hvis hun ikke kommer seg så foreslår jeg at du leverer henne tilbake også får du heller tak i ungdomsfisk i steden. Dem er også mer hardføre har jeg fått høre... Lykke til!
Postet 22.11.09 kl 12:13
Postet 22.11.09 kl 12:15
Postet 22.11.09 kl 12:48
Postet 22.11.09 kl 16:37
Sunniva JohansenOm hun er syk eller ei, det vet jeg ikke, men hun ser hvertfall ikke bra ut. Det gjør ganske vondt å se henne slik, og at butikker faktisk kan selge noe slikt.
Siden du skriver at hun er voksen, så er jeg 100% sikker på at denne fisken har en eller annen person vandret inn i zoobutikken med og gitt til butikken. Mange gjør det med fisk de ikke vil ha eller ikke har plass til lenger.
Sannsynligvis noen som skulle nedlegge akvariet hjemme, eller fant ut at den har vokst ut av gullfiskbollen deres...
Det er helt tydelig at den ikke har hatt et bra liv, og at den er syk. Du burde rett og slett ringe butikken og si fra, og be om å få levert den tilbake hvis du faktisk betalte penger for en så skral fisk!
Postet 22.11.09 kl 16:55
Endret: 22.11.09 kl 16:56
Postet 22.11.09 kl 17:58
Mona: Det kan godt hende. Men jeg har også lest at de "sulter" fiskene før transport, så vannet ikke skal bli forurenset. Kan det være en liten tanke det også?
Egentlig så vet jeg ikke hva jeg skal tro, og jeg er dødslei av å dra tilbake med død fisk til den butikken der. Kjøpte først malawi som hadde tarmparasitter, og så kjøpte jeg en type ciklide, men de klarte seg tydeligvis ikke. Grunnen til dette, var at fisken hadde kommet fra lang transport to dager før jeg kjøpte de. Har de lov å selge fisk så tidlig etter transport? Alt var tydeligvis min feil, så jeg fikk kun tilgodelapp. Vet rett og slett ikke om jeg orker å dra dit å krangle mer med de.
La til et bilde av hvordan hun lå å pustet svakt noen timer etter hun hadde kommet i karret. Helt sykt, stakkar fisk - helt innskrumpa mage!
Egentlig så vet jeg ikke hva jeg skal tro, og jeg er dødslei av å dra tilbake med død fisk til den butikken der. Kjøpte først malawi som hadde tarmparasitter, og så kjøpte jeg en type ciklide, men de klarte seg tydeligvis ikke. Grunnen til dette, var at fisken hadde kommet fra lang transport to dager før jeg kjøpte de. Har de lov å selge fisk så tidlig etter transport? Alt var tydeligvis min feil, så jeg fikk kun tilgodelapp. Vet rett og slett ikke om jeg orker å dra dit å krangle mer med de.
La til et bilde av hvordan hun lå å pustet svakt noen timer etter hun hadde kommet i karret. Helt sykt, stakkar fisk - helt innskrumpa mage!
Postet 23.11.09 kl 13:07
Å herre gud å tynn ho er. Dem skal ha fisken i karantene i en uke før dem selger dem. Det er hva jeg har fått vite. Den fisken der har ikke fått tilgang på mat på flere uker. Det der er dyremisshandling. Jeg forstår deg veldig godt. Det er opp til deg om du vil gjøre det. Orker du ikke å gjøre det selv så sender du noen andre i steden... Stå på. Ikke gi opp.
Postet 23.11.09 kl 17:54
Postet 23.11.09 kl 18:10
Endret: 23.11.09 kl 18:11
CowgirlDen fisken der har ikke fått tilgang på mat på flere uker. Det der er dyremisshandling.
Dette har ikke noe med tilgang på mat å gjøre. Denne fisken led av sykdom (høyst sannsynlig parasitter, og muligens bakteriell infeksjon). Tviler på at dyremishandling har noe med dette å gjøre. Vær forsiktig med slike påstander Cowgirl. Det skal godt gjøres å sulte ihjel voksen fisk.
Postet 24.11.09 kl 02:37
Jovial[QUOTE=Cowgirl]Den fisken der har ikke fått tilgang på mat på flere uker. Det der er dyremisshandling.
Dette har ikke noe med tilgang på mat å gjøre. Denne fisken led av sykdom (høyst sannsynlig parasitter, og muligens bakteriell infeksjon). Tviler på at dyremishandling har noe med dette å gjøre. Vær forsiktig med slike påstander Cowgirl. Det skal godt gjøres å sulte ihjel voksen fisk.
Det er egentlig ingenting å diskutere, det er absolutt ingen her som kan si med hånda på hjertet hva som feilet denne fisken. Det kan komme av så mangt, så det blir egentlig feil å si noe som helst. Hun er død nå, og jeg valgte å ikke dra tilbake med død fisk, fordi jeg har gjort det to ganger på rad nå. Jeg velger heller å aldri kjøpe fisk der mer.
Postet 24.11.09 kl 03:33
Postet 24.11.09 kl 03:43
Selvfølgelig var hun syk. Vanskelig å utsulte en såpass stor fisk, og hun led sikkert av tarmparasitter eller noe lignende. Det finner vi aldri ut, håper bare ikke andre folk har slike problemer med fisk de kjøper hos denne foretningen.
Butikkdama burde vært såpass dyktig, at hun ikke hadde solgt meg denne fisken. De er dømt til å ha ufornøyde og sinte kunder - slik som de holder på.
Butikkdama burde vært såpass dyktig, at hun ikke hadde solgt meg denne fisken. De er dømt til å ha ufornøyde og sinte kunder - slik som de holder på.
Postet 24.11.09 kl 03:47