- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Klovnepleco spiser bare agurk
Klovnepleco spiser bare agurk
Hei
Har en klovnepleco som spiser bare agurk eller squash.
Kjøpte noen malletabeletter for en stund siden, men den var ikke bortpå den engang! Fiskene og sjokolademallen spiste den opp..
Har laget hjemmelaget fiskemat som den faktisk har vært å smakt på, men om jeg legger den ned på bunnen blir den bare spist av de andre..
Så det eneste som det får ha i fred, og spiser, er agurk/squash.
Men er det nok? Får den i seg den næringen den skal ha da?
Har en klovnepleco som spiser bare agurk eller squash.
Kjøpte noen malletabeletter for en stund siden, men den var ikke bortpå den engang! Fiskene og sjokolademallen spiste den opp..
Har laget hjemmelaget fiskemat som den faktisk har vært å smakt på, men om jeg legger den ned på bunnen blir den bare spist av de andre..
Så det eneste som det får ha i fred, og spiser, er agurk/squash.
Men er det nok? Får den i seg den næringen den skal ha da?
Postet 16.12.09 kl 17:10
Erter, mais og spinatblader pleier å funke. Men det må være ferskt eller frosset! IKKE under noen omstendigheter gi plecoen boksmat. Disse inneholder ofte salt og det tåler de ikke. Har hørt at noen gir gulrøtter også. Så får man kjøpt noe som kalles plecochips. Disse har 10% trefiber i seg da plecoen er avhengig av dette i kosten.
Bare agurk og squash kan bli litt ensidig kosthold for fisken ja tror jeg. De er jo ikke noe særlig på å spise alger heller så.
Bare agurk og squash kan bli litt ensidig kosthold for fisken ja tror jeg. De er jo ikke noe særlig på å spise alger heller så.
Postet 16.12.09 kl 23:43
ViktorErter, mais og spinatblader pleier å funke. Men det må være ferskt eller frosset! IKKE under noen omstendigheter gi plecoen boksmat. Disse inneholder ofte salt og det tåler de ikke. Har hørt at noen gir gulrøtter også. Så får man kjøpt noe som kalles plecochips. Disse har 10% trefiber i seg da plecoen er avhengig av dette i kosten. Bare agurk og squash kan bli litt ensidig kosthold for fisken ja tror jeg. De er jo ikke noe særlig på å spise alger heller så.
Bare føye til et par ting.
Ser du har sjokolademalle, den vil nok stikke av med erter og mais. I hvertfall gjør mine det. Men det må de nesten få lov til, dem trenger jo litt grøntfor den med. En slager hos klovneplecoene mine er brokkoli, selv om andre stikker av med knoppene. Så blir alltid stilken igjen til mallene.
Hvis det er det karet du har på profilen din, så er vel der en rot i. Da trenger di ikke plecochips for at den skal få i seg trefiber, det ordner den selv. Som et resultat av det, blir roten mer og mer polert etterhvert.
Postet 17.12.09 kl 01:48
Postet 17.12.09 kl 16:15
Putter den rå og frossen i karet, da synker den. samme med andre grønnsaker. Du må nesten prøve noen ganger, det kan ta litt tid før den skjønner at det er mat.
Hos meg er det faktisk Black Ghost og Sjokolademallene som er mest hypp på grønnsaker. Ser dem stadig vekk krangler om erter og mais, og BG'n forlanger å forsyne seg først av brokkolien. Jeg bruker å fore med litt av hvert hver gang jeg gir dem grønnsaker, slik at det alltid blir noe til overs til ancistrusene og klovneplecoene.
Det kan vere en ide å gi dem grønnsaker et par timer før lyset slokker, siden mallene kan få fred til å spise når karet er blitt mørkt. Så kan du ta ut restene neste kveld, hvis det er rester.
Postet 18.12.09 kl 00:42
Endret: 18.12.09 kl 00:52