- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- noen "leke"-spørsmål (ancistrus oppdrettsvariant)
noen "leke"-spørsmål (ancistrus oppdrettsvariant)
#1har 4 ancistrus på 3,5-5cm(trur det er 2jenter og 2gutter). lurer på ka tid/kor store di er når di begynner å leke? har en kokosnøtthule som di kan bruke men, di har nesten ikke rørt den =\.
#2ka ska eg mata yngelen med? funke d med spinat/agurk?
#3litt dumt spørsmål men kan platy og guppyene spise yngelen? og spiser ancistrusen yngelen sin?
#4 vis det ene paret begynner å leke, skal eg da flytte di andre ancistrusane til et annet kar/selga di?
veldig fint vis d komme noen tips om emnet
#2ka ska eg mata yngelen med? funke d med spinat/agurk?
#3litt dumt spørsmål men kan platy og guppyene spise yngelen? og spiser ancistrusen yngelen sin?
#4 vis det ene paret begynner å leke, skal eg da flytte di andre ancistrusane til et annet kar/selga di?
veldig fint vis d komme noen tips om emnet
Postet 22.12.09 kl 13:44
Endret: 22.12.09 kl 13:55
Postet 22.12.09 kl 16:02
he919[B]#1[/B]har 4 ancistrus på 3,5-5cm(trur det er 2jenter og 2gutter). lurer på ka tid/kor store di er når di begynner å leke? har en kokosnøtthule som di kan bruke men, di har nesten ikke rørt den =\. [B]#2[/B]ka ska eg mata yngelen med? funke d med spinat/agurk/tabletter? [B]#3[/B]litt dumt spørsmål men kan platy og guppyene spise yngelen? og spiser ancistrusen yngelen sin? [B]#4[/B] vis det ene paret begynner å leke, skal eg da flytte di andre ancistrusane til et annet kar/selga di? veldig fint vis d komme noen tips om emnet
Postet 22.12.09 kl 17:57
he919[B]#1[/B]har 4 ancistrus på 3,5-5cm(trur det er 2jenter og 2gutter). lurer på ka tid/kor store di er når di begynner å leke? har en kokosnøtthule som di kan bruke men, di har nesten ikke rørt den =\. [B]#2[/B]ka ska eg mata yngelen med? funke d med spinat/agurk? [B]#3[/B]litt dumt spørsmål men kan platy og guppyene spise yngelen? og spiser ancistrusen yngelen sin? [B]#4[/B] vis det ene paret begynner å leke, skal eg da flytte di andre ancistrusane til et annet kar/selga di? veldig fint vis d komme noen tips om emnet
1: De blir kjønnsmodne omtrent rundt 5-6 cm, så det spørs om dine ennå er for små. Hannene vil få veldig tydelige buster/barter på nesa og opp mellom øynene, noe som er en fin indikasjon på at den er kjønnsmoden. Angående hula så liker ancistrus at ting er trangt. Så hvis hula di har for stor åpning vil de kanskje ikke bruke den. Enten det eller så bryr de seg bare ikke om den ennå siden de ikke er gamle nok til slikt.
2: Yngelen må gjerne også få grønnsaker, men det som er enklest er å gi dem malletabletter. De er enkle sånn denne typen yngel.
3: Ancistrusen spiser ikke yngelen sin det jeg vet. Og jeg tror heller ikke platy og guppy vil være spesielt sultne på ancistrusyngel. De er nemlig ikke enkle å spise.
4: Trenger ikke flytte det andre paret, for de danner ikke lekspar slik som en del andre fisk. Hannen inviterer en hunn inn i hula, hun legger egg og forsvinner. Han sitter tilbake og passer eggene mens hun gjør andre ting. Han kan invitere flere hunner inn til egglegging så yngelen trenger ikke ha samme mor hvis det er flere hunner i karet. Det at du har en mulig ekstra hann kan faktisk være en positiv ting for deg som vil ha ancistrusoppdrett. De er nemlig territorielle, spesielt under lek, og det å ha en konkurrent til damene kan enkelte ganger virke som det piffer ekstra opp.
I kar med flere enn en hann, vil de skape en rangstige, så når de leker, fjern den udominante hannen.
Her er en artikkel som handler om ancistrus og omtrent alt du trenger å vite.
Postet 22.12.09 kl 18:19
Postet 23.12.09 kl 10:56
Postet 23.12.09 kl 16:37