Egg utenfor hulen

Jeg kjøpte et par voksne ancistrus på fredag. Da var de akkurat begynt å leke, og jeg fikk med en hule.
Hele tiden mens de har vært her har hannen vært i hulen, og hunnen har stort sett spist.
Jeg har aldri sett hunnen og hannen sammen inni hulen. Og jeg har prøvd å lyse og se om det er egg inne hos hannen, men jeg ser ingenting. Men når han aldri er utenfor hulen, det jeg kan se, kan det bety at det er egg der inne som jeg ikke har klart å få øye på?

Nå i sted fant jeg to egg i sanden 20-30 cm fra hulen. De er oransje og jeg har nistirret på det ene og synes jeg ser at det er befruktet. Det ser ut som en liten "reke" med plommesekk på magen inni der.
Kan eggene overleve på egenhånd sånn som det der, med ingen som passer på dem? Jeg har bare 4 guppy i tillegg til ancistrusen i karet. Jeg har ikke sett dem plukke på eggene.
Nå kan jeg ikke finne eggene mer, hannen er fortsatt i hulen, og jeg har sett en liten baby svømme klossete rundt.
Håper den klarer seg Men foreldrene passer ikke akkurat særlig godt på ungen(e?)...
Jeg har kikket på den før, men ikke lest skikkelig, siden jeg fant den før jeg plutselig bestemte meg for å kjøpe et voksent par og ikke noen små.

Nå viser det seg at eggene jeg fant bare var to som hadde trillet ut. Nå er hele hulen full av ca 1 cm lange knall gule småttiser. Han er en eksemplarisk pappa, som først i går og i dag har kommet ut for å spise. Ikke rart han er sulten om han har vært der inne og viftet vann i en uke....
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap