Maller og alger

Hvis jeg har et kar som er overgrodd av alger. Trenger jeg likevel å tilføre algetabletter til ancistrus? Kan den leve på alger alene?

Hvis algeetende maller skal ete alger, så kan dem ikke være mette på annet for. For da gidder dem ikke, så det kan vere en ide å redusere foringen av dem.

Så kommer det an på hvilke alger du har. Det er ikke alle alger dem tar, litt forskjellig fra art til art. Og dem spiser stort sett kun unge alger, så de gamle blir stående igjen.

Alger kommer som regel av en ubalanse i næringstilgangen til plantene. Klarer man å identifisere algen, får man også orsaken i samme slengen. Men er det bere litt alger, ikke oppblomstring. Trenger man sikkert ikke gjøre noe med det, litt alger kommer man ikke utenom uansett.

Hvilken alge-art jeg har vet jeg ikke. Den er grønn....legger seg som en flat "vegg" på glass, planter, grus....

Kjøpte derfor en ancistrus på dyrebutikken i forigårs. Lurte derfor på om han trenger noe foring utenom algene som finnes i akvariet...

Siden det er grønnalger, trenger den sikkert ikke suplementsfor mer en maks en gang i uken. Men litt suplemangsfor trenger den en gang i blant, slik at kostholdet ikke blir for ensformig.

Men det er sikkert ikke nok med 1 ancistrus, for å holde algene i sjakk.

Når deu skriver at al,gene legger seg som en grønnvegg på alt, da tenker jeg på BGA, viss det er den algen/bakterien du har så spiser ikke ancistrusen det.
Er nok ikke den. Da jeg sto opp nå nettopp, ser jeg at Ancistrusen virkelig har vært aktiv i natt. Den grønne kokosnøtthula , har plutselig blitt brun igjen Så det må en si. Og alge-gardin på bakveggen er revet ned og forsvunnet en del av. Er plutselig meget glad jeg kjøpte en stor ancistrus
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap