Maller og tegn på sult?

Jeg er usikker på om mallene mine får i seg maten de trenger. Har gått ut i fra at de kan leve godt av alle algene jeg har i karet mitt (maaaasse), men er faktisk usikker. La en agurkskive oppi karet for 2 dager siden, og tror ikke de har rørt den:S Har faktisk ikke sett med mine egne øyne at de har spist noe:S Hva er evt tegnet på at de ikke får nok mat? Noe som har bilde av en utsultet malle?
Kommer helt ann på hva slags maller du har, forer du en kjøttspisende malle med grønt så vil den sulte for å nevne et eksempel.

En annen ting er at de fleste maller er nattaktive og spiser for det meste etter at lyset har gått av.
Skal følge med i denne!

Jeg sliter veldig selv med å vite om mine fisker får nok mat, for mye mat, eller for lite mat....
Anntar at de er "vanlige" maller. Det sto ancistrus på akvariet
Er ikke noe som heter vanlige maller, for det kan være mye rart. Men ancistrus er greit Disse spiser både grønt og kjøtt, og bør få begge deler.
Har funnet ut at ikke agurk ikke er direkte en favorit hos mine, men så fort jeg legger inn squash så er det borte dagen etter. Så prøv heller med det.
oki. Takk for tipset , skal prøve det i steden, og heller spise agurken sjøl

Hvilken annen mat enn alger, agurk og squash kan jeg gi? Ser det ble nevnt kjøtt?
Bare en liten anbefalning.
Anbefaler deg å ikke ha agurk eller annet grønntfor i akvariumet i mere enn et døgn om gangen pga forurensning i vannet. Dette er kun en anbefalning. Mine ancistruser forer jeg vell litt i overkant så dem spiser absolutt ikke opp alle algene mine
Og om man skal fóre med kjøtt, hva fórer man med da?
Mygglarver eller kvalbiff?
Der var akvariet slamsugd og en fin bit squash ligger på bunnen ved hula Så får vi se om squashen faller i smak

Plussmedlem
Kjøtt er ikke et absolutt must for ancistrus da de i utgangspunktet er rene plantespisere. Likevel, og særlig når de blir litt "oppi årene", tar de gjerne en smak av det andre fisker får, som for eksempel mygglarver og annet snacks. Min erfaring er at de færreste akvarium har nok alger til å fullgodt holde liv i en ancistrus, derfor bør også de tilleggsfóres. Man ser dette spesielt godt hvis man kjøper ancistrus i butikken som har gått i et lite kar med gnistrende blanke akvarieglass. De kan ofte være avmagret og nesten innhule av mangel på god og tilgjengleig føde.

Fór de helst med grønnsaker, men de sier ikke nei takk til litt "kjøtt" nå og da også.
Men husk å ha rot tilgjengelig for ancistrusen. Veldig viktig for fordøyelsen dens.
Ja, har ei litt stor rot midt i akvariet Har ennå ikke observert dem oppå den da........Squashen ser tilsynelatende urørt ut etter å ha ligget i akvariet siden i går ettermiddag........Så endten er algene så sabla gode at de ikke vil ha annet, eller så er de rett og slett drit-kresne. Anntar siste blir å prøve slike alge-tabletter og prøve å slippe en ned rett foran nesa på dem:S

Det skal sies at jeg har meget mye alger i karet. Bare ene natursteinen ser ut som ei tue gress:S
Det er ikke alle algetyper Ancistrus vil ta. De er glad i rene grønnalger og brunalger vet jeg, men lar f.eks. penselalger og trådalger være.

Kjøp tilleggskost til dem du, det et tryggest. Syns det er litt fjernt at denne fiskearten liksom skal måtte greie seg med det den finner, mens alle andre fisk mates :p

Jeg bruker forresten JBL NovoPleco, og det er godt mottatt. Du kan også prøve JBL NovoFect. Begge deler er for grøntspisende maller, men den førstnevnte inneholder også litt trefiber og er "grovere".
Plussmedlem
Noen ancistrus bruker lang tid på å forstå at det som ligger foran dem er spiselig, så vær tålmodig og fór med variert kost. Gjerne også på noenlunde samme sted.
Min erfaring er dessuten at tettvokste algetepper på dekorasjoner, steiner o.l. gjerne ikke blir spist da det ofte er gamle, seige alger.
Gjør som Mona foreslår og kjøp inn noe ekstra godt. Jeg har tre ancistrus og de har med tiden blitt veldig bevisste på at det de andre fiskene får er snadder. Siste innkjøp var en boks med spirulina og artemia-granulat som virker å være som magnet på nevnte maller. Egentlig er det et oppdrettsfór, men samtlige fisker i karet mitt hugger innpå.
Tusen takk for gode råd Skal kjøpe malletabl på dyrebutikke i morra. Må dit likevel og finne nye planter til akvariet. Luket ut rubb og rake for noen dager siden da de var blitt overgrodde av alger, og så bare stygge ut.

Byttet ut Squashen med ei ny skive for et par timer siden. Denne gangen slapp jeg den ned der den ene ancistrusen bruker å ligge, i steden for midt i akvariet. Og NÅ VAR DEN BORTE HELE GREIA Så da satte de pris på squash, de bare gidder ikke lete etter maten sin, hehe. Lettet nå jah. Eneste irriterende er at jeg må tre det på gafler og slippe hele gaffelen ned for å få det til å synke. Litt redd for at fisken skal skade seg på taggene når han spiser...:/
Plussmedlem
Bruk ei teskje i stedet. Tre skaftet på skjeia gjennom skiva og la det synke. Men bruk stålskje som tåler oppvaskmaskin og ikke sølvskje eller skjeer som får "rustflekker".
Få maten til å synke
Jeg har kjøpt noen små sugekopper, slike til å feste ledninger i (f.eks. slike) Jeg fester squash-skiven i klemmen, og skyver den nederst på glasset slik at den sitter nær bunnen. Håper andre kan bruke dette tipset også
Ok
Oppdaget senere at squashen som manglet, bare hadde løsnet fra gaffelen og lå og fløt i vannet Var innom dyrebutikken i går og ville ha malle-mat, noe de selvfølgelig var utsolgt for!! Så dama annbefalte meg mygglarver. Dum som jeg var (skulle nesten egentlig stått i tabbe-tråden denne) så tok jeg da en bit frosne mygg-larver og slapp i akvariet rett over hodet på ene malla. Reaksjon? Næh. Men lyset var jo fortsatt på i akvariet, så tenkte de ville snuse nærmere på larvene litt senere.

Så la jeg merke til at guppyen som jeg innbiller meg har vært gravid i en mnd nå, plutselig var blitt svær. Magen var helt firkanta. Ivrig puttet jeg henne i fødekassa og ventet spent. Hun så sprekkfærdig ut! Fødselen tok sted ca 1 time senere. Hun ble den stolte mor til en halvmeter lang feit Bærsj:P Hadde da lakt merke til at alle guppyene så ut som små hvaler. Selv hannene såg ut som de var 3 mnd på overtid. Og dritten hang i lange rep etter dem i tur og orden. DE hadde frotset i seg mygglarver for full guffe, til de var sprekkferdige alle som en. Noe sier meg at mygglarver til mallene kan bli et problem, så lenge guppyer okkuperer karet:S
Jeg begynner å føle meg oppgitt. Kan ikke gjøre så mye annet enn å bytte mellom forskjellige grøntfor daglig og bare vente på at de enten spiser noe eller at de sulter ihjel....!
Husk at L-maller gnager på alt mulig, så det kan godt hende den får i seg en del om natten.

-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Frosken
Reklame for plussmedlemskap