Hvor lenge kan jeg ha min pleco i karret?

jeg har en pleco eller en gibbiset.
Er ikke sikker på hva den heter, vet bare at når jeg fikk den var den kjempe liten å søt, men nå er den kjempe diger, blitt 10cm fra munn til starten på halen.

Så jeg lurer på hvor lenge jeg kan ha den i karret, for jeg har et 60l.

Det var første fisken jeg fikk, samboern var å kjøpte den. Han sa til personen i butikken at han ville ha en malle som kunne være i et 60l karr.
Så han trudde selvsagt på at denne gikk fint, siden han ikke hadde noen peiling på fisk og personen sa dette var den perfekte fisken.

Nå ser jeg jo helt klart at denne kan jeg jo ikke ha til den blir gammel og "grå".
Så hvor lenge kan jeg ha den før jeg da må selge den eller i værste fall må gi den bort.
Dessuten vil jeg jo gi den et fint hjem, for jeg er glad i alle dyra mine.
Hei,
Plecoen hadde jeg gitt bort til noen med større kar - den blir mye større enn 10 cm - jeg har en selv på 25 cm, da jeg kjøpte den (mindre enn et år siden) var den ca 5 cm...
regner med at du har lest profilen her på aquaforum, full lengde på voksen fisk er ca. 50 cm.
Her er et bilde av min pleco sammen med en L144:
http://akvaforum.no/imagedisplay.cfm?item_id=12351&id=67163&type=aquarium

Edit: Om du vil ha en morsom, liknende malle som passer bedre til ditt kar, kjøp en Ancistrus sp. oppdrettsvariant, profil

men når burde jeg?
nå med en gang eller kan jeg vente til jeg finner noen som vil ta godt vare på den?
Tessan
men når burde jeg? nå med en gang eller kan jeg vente til jeg finner noen som vil ta godt vare på den?

Hmm, 10 cm i en 60 liter er foreløpig ingen krise - jeg hadde tatt vare på den til jeg fant et godt hjem.
klovnepleco er fin farge og størrelse til karet ditt. ancistrus sp. trenger litt mer plass men det går sikkert.
Les på profilen du ble linket til......
Ronny:
jeg vet da hvor lang den blir, lest meg frem før jeg la denne tråden ut.
men nå fikk jeg inntrykket av at du ikke har lest og skjønt hva jeg spørr om!
Jeg lurer på hvor max lengde den kan være i et 60l karr uten å bli plaget?! ten at det blir for trangt.
ikke max lengde totalt, er ikke det jeg spørr om. det vet jeg er 50cm.
Det står jo ikke noe om det jeg spørr om!
Haha, okei - ingen grunn til å bli sint.

Det er en fisk som typisk er ganske stille av seg, men likevel trenger å ha muligneten til å flytte seg uten å føle seg inne sperret. Den liker også mye strøm i vannet.. Dette syns ikke jeg den får tilfredstilt i en 60 liter.
Selv om den er liten i kropp, så er det jo fortsatt en stor fisk. Så jeg syns absolutt du kan starte med en gang å se etter noen som ønsker å overta den. Legg ut en annonse eventuelt.
Max lengde er allerede oppnådd, imho..
Tilfeldig bekjentskap
© Daniel Konn-Vetterlein
Reklame for plussmedlemskap