- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Sugemalle suger ikke
Sugemalle suger ikke
har en sugemalle av ett slag som ikke vil suge på glasset (når jeg ser da) men den vil veldig gjerne ha sånne bunntabletter som jeg har oppi, men problemet er at stakkeren ikke får di tabblettene i seg, den driver bare og mister den ut av munnen og den klarer jo ikke og bite, også har jeg to andre maller som er helt ville etter mat som tar det han har plundra så lenge med da så liggger han der uten noe da, finnes det noe annet for den kan få i seg?
Postet 23.02.10 kl 19:18
Hei
prøv å skjer en bit med agurk å sett den på en gaffel å legg i karet. d er populært hos mine maller
har også hørt at noen bruker squash
håper dette hjelper
har også hørt at noen bruker squash
håper dette hjelper
Postet 23.02.10 kl 20:11
Postet 23.02.10 kl 20:25
Postet 23.02.10 kl 20:40
Prøv det
jeg pleier da å ta ca. 4cm stor bit å deler den i 2 før jeg setter gaffelen i:P
Postet 23.02.10 kl 21:34
Litt useriøse svar her oppe.
Først, hvilken malle har du? Spiser den hovedsakelig grønt for eller kjøttfor (rekermix osv) ?
Når det gjelder agurk så er det veldig lite næring og det farger vannet. Bruk heller squash. Kjempe favorit hos mange av mine maller. Du kutter en skive og trer en skje igjennom så den synker i bunnen.
Men jeg hadde kjøpt en reke mix tabletter til den mallen for å se om den spiser det.
Når du sier han mister bare tabletten ut av munnen, kansje han driver å suger ut småbiter som han spiser? De spiser ikke som oss.
Først, hvilken malle har du? Spiser den hovedsakelig grønt for eller kjøttfor (rekermix osv) ?
Når det gjelder agurk så er det veldig lite næring og det farger vannet. Bruk heller squash. Kjempe favorit hos mange av mine maller. Du kutter en skive og trer en skje igjennom så den synker i bunnen.
Men jeg hadde kjøpt en reke mix tabletter til den mallen for å se om den spiser det.
Når du sier han mister bare tabletten ut av munnen, kansje han driver å suger ut småbiter som han spiser? De spiser ikke som oss.
Postet 25.02.10 kl 11:33
Postet 25.02.10 kl 14:06
Alger er relativt næringsfattige og det kreves mye arbeid fra fiskens side for å få i seg nok næring til å leve og vokse. Så fra et energiøkonomisk perspektiv er det ikke vanskelig å forstå at mallene velger næringsmiddel som har betydelig høyere næringsverdi og er lettere tilgjengelig enn alger. Ingen dyr går for den vanskeligst tilgjengelige maten så lenge det finnes fullgode alternativer rett utenfor "stuedøra".
Det er et litt uheldig syn også at maller som f. eks. ancistrus, otto o.l. bare skal gjøre "jobben" sin og holde akvariet fritt for alger. I et velfungerende akvarium vil det heller ikke vokse særlig med alger, da disse kommer som et resultat av overskuddsnæring oppløst i vannet. Dermed er det mindre mat tilgjengelig for mallene og de vil trenge tilleggsnæring.
Det er heller ikke slik at de i naturen bare spiser alger, selv om de utgjør en god del av kosten. De spiser det meste som er tilgjengelig. At de er strengt herbivoriske er en feilaktig antagelse og de er betydelig mer opportunistiske enn folk ofte innbiller seg. Dette også fordi alger ikke inneholder samtlige næringsstoffer en fisk trenger for å leve.
Selv om de er meget godt tilpasset planteføde, vil de som oftest kaste seg over eksempelvis mygglarver er slike tilgjengelige.
Det er et litt uheldig syn også at maller som f. eks. ancistrus, otto o.l. bare skal gjøre "jobben" sin og holde akvariet fritt for alger. I et velfungerende akvarium vil det heller ikke vokse særlig med alger, da disse kommer som et resultat av overskuddsnæring oppløst i vannet. Dermed er det mindre mat tilgjengelig for mallene og de vil trenge tilleggsnæring.
Det er heller ikke slik at de i naturen bare spiser alger, selv om de utgjør en god del av kosten. De spiser det meste som er tilgjengelig. At de er strengt herbivoriske er en feilaktig antagelse og de er betydelig mer opportunistiske enn folk ofte innbiller seg. Dette også fordi alger ikke inneholder samtlige næringsstoffer en fisk trenger for å leve.
Selv om de er meget godt tilpasset planteføde, vil de som oftest kaste seg over eksempelvis mygglarver er slike tilgjengelige.
Postet 25.02.10 kl 14:25