Frakt av ancistrus yngel....

Tiden har kommet for at mine små nå skal få nye hjem. 4 skal i private hjem, resten til dyrebutikken. Det tar sånn ca 1.5time å frakte dem til sine nye hjem. Jeg må frakte dem i poser, men hva er den beste måten å unngå for store temperatur svingninger på??? Kanskje noen har gode tips på hvordan jeg raskest mulig får dem ut av karet også? Disse små suger jo seg fast over alt.........
Mitt ancistrus par fikk nesten 50yngel på første kull, er dette normalt?? Litt over 20 lever i dag, etter at 3åringen min fant ut at det var foringstid mens mamma sto i dusjen og gav dem en hel boks med for...... Det ble stress og vannbytter i noen dager da for å si det sånn...
Pakk dem 4 og 4 i poser. Ikke alle i èn pose, for det har lett for å bli forurensnings-sjokk eller forgiftninger om alle skal stresse, tisse og bæsje i en og samme pose.
Yngel er mer sårbare enn voksne, og Ancistrus-yngel stryker fort med. Pass også på å emballere posene godt med avispapir rundt (en hel avis pr pose), for Ancistrus-yngel kan finne på å stryke med om temperaturen faller for fort. Bær dem ut i en forhåndsoppvarmet bil, ikke en iskald en

Du kan også tulle et par ullgensere rundt posene, slik at de holder varmen bedre underveis.

Har du en pappkasse eller isoporkasse? Legg alle fiskeposene i pappkassen og tull ullgensere e.l. rundt dem. Lettere å bære en kasse med flere poser i, enn fullt av bæreposer
Kor store er yngelen? Er dei 3-4 cm som det er anbefalt at dei er før ein selger/flyttar dei er dei vel meir eller mindre like hardføre som ancistrus som du får kjøpt på dyrebutikk.

Ellers er det vel best for fisken å bli frakta i isoporkassar med heatingbag. Men sidan du berre skal 1.5 time vekk går det iallefall bra med all fisk eg kjøper på dyrebutikk. Sørg for at bilen ikkje er iskald når du starter reisa så vil jo ikkje temperaturen på vatnet synke? Og har du posen(ane) oppi en pappeske og pakkar rundt med handdukar har du jo god isolasjon mot varme og/eller kulde.
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap