Luft bobler fra malle?

Heisann.
2 uker siden skaffet jeg meg en L125/L150. Den har gjemt seg for det meste under rota om dagen, tar seg et par turer rundt mellom plantene til tider, men ellers ligger i ro.
Men de siste dagene har jeg sett den slipper ut luftbobler, så svømmer veldig fort opp til overflaten og så ned igjen under rota si.
Er dette vanlig oppførsel i maller? Går den opp for å puste? Trodde den hadde gjeller for slikt som vanlige fisker har.
Er dette et tegn på dårlig med oksygen i vannet? Ser guppy'ene ligger i overflaten veldig ofte også.
Hvilke vannverdier har du i karet (temperatur, ph, nitritt, nitrat, etc),
hvor ofte bytter du vann,
når byttet du vann sist og
hvor lenge har du hatt akvariet og filteret i gang?
Hvor stort er akvariet?

Jeg anbefaler at du straks og uten opphold bytter 30-40 % av vannet med friskt vann. Ikke bytt mer enn 40 % og ikke bruk for kaldt vann når du bytter, det skal være ca romtemperatur. Ikke ha varmere vann i akvariet enn det som er der allerede. Det kan skade fisken. Det er bedre at vannet er litt kjøligere - men altså ikke bare fra kaldtvannskrana.
Har et 54 liters kar, byttet sist 10 liter vann på tirsdag.
Temp er satt til 26 på kolben.
ph ca. 7,2
No2 på ca. 0,2 (dråpetest)
No3 10-25.
GH ca. 4

Har hatt vann bytter daglig pga NO2 har vært høy frem til sist helg, men etter jeg målte 0 no2 for 7 dager siden tenkte jeg at jeg kunne bytte en gang i uken.
Kar og filteret hav vel vært gående 5 uker nå.
Byttet 10 liter nå, etter som det var det jeg hadde klart passe varmt.
Når mine ancistrus har gjort dette har det enten vært dårlig vannkvalitet, eller lite oksygen. Er vannkvaliteten dårlig hjelper det med vannbytter daglig til den er bra igjen, og er det lavt oksygeninnhold i vannet, kan du prøve å sette filterutblåset slik at vannoverflaten rører på seg, eller sette inn en egen luftpumpe.
Siden guppyene dine også henger i overflata, er jeg enda mer sikker på at det er der problemet ligger.

Test vannet ditt og finn ut om det er det som er galt. Er det det bør du bytte vann med en gang, og fortsette med dette daglig til vannkvaliteten er bra.

Får du ikke utslag på testen, kan du prøve å justere filterutblåset, og se om det blir bedre da. Jeg hadde likevel tatt et vannbytte her også, for sikkerhets skyld.
Maretard
Er vannkvaliteten dårlig hjelper det med vannbytter daglig til den er bra igjen, og er det lavt oksygeninnhold i vannet, kan du prøve å sette filterutblåset slik at vannoverflaten rører på seg, eller sette inn en egen luftpumpe.

Tok nettopp ut filteret og fjernet litt blader og slikt fra det og satte det slik at det lager masse bobler og lyd nå.
Da er du forhåpentlig på rett vei.

- Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap