Ancistrusen min har tippa

vært borte i to dager nå, har hatt lyset på karet av pga mye brunalger (oppstart), ser jo nå at karet er veldig mye renere enn da jeg dro bort. Lurer på om om den lille ancistrusen har eti seg ihjel eller om det kan være noe annet med han.
vannet ser ut til å være:

NO3- 25
NO2- o
GH- 6
Ph- 7

temp 24
jeg snudde den over den riktige veien og den ligger fortsatt på samme plassen, men den rører ihvertfall litt på finnene sine.. noen som har noen ide om hva det kan være? den ser jo egentlig ikke sjuk ut, annet enn at den plutselig ligger her på ryggen
Det ser ikke ut som ancistrusen har spist seg i hjel, snarere tvert imot.

Ancistruser må ha røtter - de spiser trevirke. Har du røtter i akvariet ditt?

Ancistruser bør absolutt få lov til å bo på sandbunn. Og de bør ha en hule de kan gjemme seg i. Jeg ser du har grus. Har du i det minste hule til fisken?

Hva slags for (grønnsaker, synketabletter) har du gitt ancistrus?

Så til NO3-målingen din. Jeg sakser fra artiklen om vanntester:

"No3 (Nitrat)
Siste leddet i nedbryting av biologisk materiale. Verdien bør ikke overstige 25mg/L, da dette langsiktig vil kunne gi fiskene varige skader. Om verdien blir for høy, skyldes dette at mengden nedbrytbart materiale overstiger det opptak plantene har av dette næringsstoffet. Økte vannbytter sammen med flere hurtigvoksende planter løser problemet.
"

Så da blir spørsmålet: hvor ofte bytter du vann? Uansett ser det fra nitratverdiene dine ut som du bør bytte vann minst dobbelt så ofte.

-

Dersom fisken fortsatt lever, bytt 1/3 vann - sørg for at det er samme temperatur på nytt vann som det som er i akvariet, slik at du ikke stresser fisken mer enn nødvendig.
jeg kjøpte den på tirsdag,den og en til. de er veldig små (to/tre cm)
de står sammen med guppy yngel og blir foret med algetabl, Tetra TabiMin,frossen artemia, nyklekket artemia, flakfor.
jeg har ei rot og den er hul under så de får gjemt seg bort. derfor ingen hule.
jeg bytter vann ganske ofte i detta yngelkaret pga artemia osv jeg byttet 10 liter av 40 for to dager siden og har gjort dette omtrent hver tredje dag.
jeg skal bytte litt vann jeg og krysse fingra. desverre har jeg ikke noe agurk eller brokkoli liggende nå, ellers hadde jeg gitt dem, får ta en tur på butikken i morgo.
Dersom de er svært små og ganske nye i karet, kan det være forklaringen. Ancistrus, slik som det meste annen fisk, bør ikke flyttes på som veldig små, de tåler det dårligere enn når de får blitt litt større. Men uansett vil vannbytte bare gjøre godt, og du bør forsøke få ned nitratverdiene. Mye nitrat er jo også algefremkallende, så det vil forhåpentlig slå godt ut for deg med mindre alger, om du bytter vann ofte.

40 liter er lovlig lite for ancistrus, og jeg ville nok ikke hatt dem oppi der lenge.

Lykke til!
akvariet er 50liter, men jeg har ikke fylt det helt opp bare.. jeg vet de er litt svake når de er små men nå har den flyttet seg tredve cm.. den rører heldigvis på seg og ligger riktig veien.
jeg skal snart starte opp et kar på 70 liter og da skal jeg bruke sand, lage fler kokonøtthuler og gjøre det kosligere.
jeg får prøve å bytte vann annenhver dag en lien stund da og håpe dette går bra.
det er ikke så mye alger her da,men jeg er bare ikke vant til å ha det. leste et sted at det er vanlig i nyoppstartede kar
nå var den død så da er det ikke mer å lure på.
Det var leit å høre. Det er bare å forsøke på nytt. Som jeg skrev i går kveld, når fisken er så små, tåler de mindre enn når de får vokst seg til litt. Lykke til videre!
takk takk. den andre jeg kjøpte er i meget god form, men den er ikke så mye større (bare i bredden) hehe. nå har jeg vært på kiwi og kjøpt squash. foreløpig bare guppy yngelen som er borte å smaker på. men jeg får håpe den vokser opp da ihvertfall.
Ancistrusyngel stryker lett med dersom man bruker for kaldt vann ved vannbyttene. De tåler nesten ingenting når det kommer til endringer i vannverdier. Derfor dør de små ynglene også ofte bare noen dager etter innkjøp, for de tålte ikke endringen. Det er synd butikkene ikke tar hensyn til dette, men selger Ancistrusene altfor små. De burde være minimum 4 cm før de er salgsklare!

Først når Ancistrusene blir ca 4 til 5 cm og mer, blir de mer hardføre. Fra den størrelsen er de mer lik den tøffe fisken de fleste av oss har kjennskap til.
jepp jepp.. har ikke brukt kaldt vann når jeg har byttet,men det gjorde de kanskje i butikken. de hadde vært der bare en uke. jaja, neste gang kjøper jeg de ikke hvis de er like små =)

slenger ved et bilde av den andre jeg kjøpte
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap