2 døde l144 på 2 uker hvorfor?

har nå dødd 2 stk ancistrus sp L144 på 2 uker, disse er 4-5cm og går på sandbund og har huler som de kan gjemme seg i og røtter til å spise på. bruker en eheim 2224 i et 160l akvarie, har satt utblåset så det er bra bevegelse i vannoverflata. kjører oxo en sirkulasjonspumpe på 600l/t og et innvendig filter av typen eheim biopower 200. vannverdiene er sli som dette

ph 6,5
kh 4
gh 4
fe 0
nitrit 0 - 0,025
nitrat 1

dette er JBL dråpe tester.

Akvariet har vært oppe og gått i ca 3mnd.
anders86
har nå dødd 2 stk ancistrus sp L144 på 2 uker, disse er 4-5cm og går på sandbund og har huler som de kan gjemme seg i og røtter til å spise på. bruker en eheim 2224 i et 160l akvarie, har satt utblåset så det er bra bevegelse i vannoverflata. kjører oxo en sirkulasjonspumpe på 600l/t og et innvendig filter av typen eheim biopower 200. vannverdiene er sli som dette ph 6,5 kh 4 gh 4 fe 0 nitrit 0 - 0,025 nitrat 1 dette er JBL dråpe tester. Akvariet har vært oppe og gått i ca 3mnd.

glemte og skrive at de får algetabletter hver dag og agurk eller squash 1-2 ganger i uka
Kanskje du kan skrive litt om hvordan mallene oppførte seg og så ut før de døde?

Og litt om stellerutinene dine, hvor mye og hvor ofte bytter du vann osv.

Fortell gjerne også om du har lagt merke til noe uvanlig med de andre fiskene i karet.
hadde 6 stk l144 oppi der, alle oppfører seg helt normalt og det samme gjelder de andre fiskene. 4 av malleene kommer fra sarpsborg og er litt lysere i huden enn de 2 som er fra dokka (litt mer gulaktig). så er 2 av de fra sarpsborg som har stryki med, men har ikke sett noe unormal oppførsel før jeg har funnet de på bunn ganske bleke og helt livløse. har sett at alle har vært i live på kvelden før så er om natta de dauer.

skifter ca 30-40% vann 1 gang i uka, slamsuger bunn når det er gått ca 1,5- 2 månder.
Hmm. Det er ikke godt å si hva det kan være, men jeg ville vært nøye med vannbytter og slamsuget oftere i tiden fremover. Du bør nok røre litt i sanden med hendene også, hvis du ikke har sandsnegler i karet ditt. Det er jo mulig at det er noe med bunnlaget. Jeg har ikke andre forslag enn dette, jeg håper du kan få bedre svar av noen andre her inne.
Fórer du med discusbits eller annet, veldig proteinrikt for (som sveller mye) i det karet?
gjorde om innredningen i akvariet i går så romsterte i sanden da hvertfall men ellers så har jeg ikke gjort dette før. jeg forer med tetra pleco wafer og tetramin hovedfor for alle akvariefisker og røde mygglarver en gang i blant. får prøve og bytte vann 2 ganger i uka litt fremover og slamsuge 1 gang i mnd og se om det hjelper noe da. tenkte jeg skulle kjøpe meg posthorn snegler på mandag men veit ikke om disse romstere i sanda?

Små malleyngel kan være vare for bråe endringer i vannverdiene, store vannbytter med f.eks kjøligere vann eller høyere PH kan kanskje være nok til å drepe dem. Prøv heller oftere (2 ganger i uka) små (10-20%) vannbytter med vann i samme temperatur. Håper det kan hjelpe deg. Vi fórer våre malleyngel med bl.a discusgranulat, Tetra Tabimin, JBL's røde og grønne tabletter osv og merker ingen dødsfall pga av fóringen.
når jeg skifter vann så bruker jeg temperert vann. så synker kunn 1-2 grader når jeg skifter ca 30% (50l) og det regner jeg med at de tåler. for i 60l så går det yngel som er fra 1.5cm - 3cm og der lever alle i beste velgående med de samme verdiene i vannet.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap