Kokosnøtthuler og ancistrus - er disse ok

Er disse kokosnøtthulene dekket med javamose, og deres plassering ok for mine ancistrus sp. "oppdrettervariant"?

Det er tre huler, plassert ved siden av hverandre. Åpningene er plassert bakover men litt fra hverandre på alle sammen.

Har ingen ambisjoner om oppdrett, men vil at de skal trives.

Det er mye naturlige "huler" i akvariet også, i form av røtter og slikt. Den ene har allerede gravd seg under den ene roten.

Bør jeg eventuellt gå til anskaffelse av en skiferhule som jeg legger litt bak i akvariet?
Tenker også litt på størrelsen, de blir kanskje i minste laget når ancistrusene mine blir fullvoksne.

Noen som har noen meninger eller tips?

Kokosnøtthulene er litt større i virkeligheten enn på bildet, for på bildet er de skvist et godt stygge nedi sanden. Ventet på at javamosen skulle feste seg, og ville ikke risikere at fisken satt seg fast i fiskeguten, så da skviste jeg dem såpass langt ned at åpningen var godt dekket med sant.
Har delt kokosnøttene på tvers, så blir vel uansett en liten hule.
Min erfaring, (har sikkert fått mellom 200-300 yngler på disse) er og legge opp noen huler på div plasser, så får de finne den de liker best. Nesten alltid blir den hulen som er mest gjemt, og står på den mørkeste plassen. Og med en åpning som ikke er bredere en at den kan blokkere inngangen med finnebredden sin.
Når hannen finner seg en hule, vil den beholde den så lenge den er der, etter min erfaring. Men fisker oppfører seg anderledes fra fisk til fisk av samme type.
Tror ikke det er noen fasit på dette.
Tror de kommer til og kose seg hos deg. Så veldig bra ut.
Glemte en ting, hannen har aldrig valgt seg en hule hos meg med to åpninger.
Kun med en åpning og helt tett.
Er ikke sikkert dette blir noe problem, men hvis du skulle få egg i en av hulene, og du har flere hanner, kan det kanskje bli litt territoriale problemer?

Har kun hatt en han (og to hu'er) i min 180 liter. Når'n far hadde egg i skiferhula fikk andre kryp som nærmet seg inngangen gjennomgå.

Tror ikke det blir noe problem å få de til å yngle og trives.

Må skryte av karet ditt. Syns det ser veldig bra ut. Gleder meg til å følge det. Allerede lagt til under "mine favoritter".

Henrik
eg har ein hanne som har valgt ein skalle som hule, den har seks innganger. Men alle er svært små så det er relativt lett å forsvare. Viste ikkje at hannen slapp inn hunner når han hadde yngel der, skallen har no yngel og egg i seg.
Takk for info!

Slik det ser ut nå, så har alle valgt huler som er i selve roten. De fleste av disse kommer jo til å bli for små når de vokser, men det er noen rom som er store nok til voksne da. Men da blir åpningen stor.

Ingen har, som jeg kan se, valgt kokosnøtthulene. Er kun en åpning på dem.

Jeg har et par som jeg da vet kjønnene på. Og så har jeg 3 yngel (rundt 3-4 cm) som jeg ikke vet kjønnet på. Vet ikke hvor tidlig kjønnet kan identifiseres igrun.

Den største damen har gravd seg ned under den ene roten, svømmer til stadig under der. Hun har også gravd opp den ene planten min ved en anledning, mulig hun lette etter hule?

Da kommer jeg til å se det litt an fremover, og gå til innkjøp av skiferhuler som jeg kan plassere bak i akvariet spredt over et større område dersom jeg ser de ikke slår seg til ro noe sted, eller de begynner å bli territorielle..

Tusen takk for skryt av akvariet Henriksen!

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap