Hva er det med ancistrusene mine?

Har nå to ancistruser i 120-liter`n min, en hann og en hunn. Tenkte det kunne være litt morsomt å se om jeg fikk til oppdrett på dem, siden jeg har et inntrykk av at det skal være relativt lett om forholdene ligger til rette. Det er mange huler og gjemmesteder i akvariet, ikke store skumle fisker eller lignede heller, men alikevell så kan det virke som om de to ikke kan FORDRA hverandre! De gjør ikke noe annet enn å krangle ser det ut som.

De er begge kjønnsmodne, hannen er litt mindre enn hunnen, men har barten sin. De svømmer rundt om i akvariet og "fekter" med piggene under gjellene og jager hverandre. Hva er det jeg har gjort galt? Er de bare ikke ment for hverandre eller er det noe som er så feil i akvariet mitt at de føler de ikke kan tolerere den andre? Er dette slossing forresten? Kan jo være en slags form for hardhent flørting for alt jeg vet. S/M-fisker liksom? Det ser litt brutalt ut til tider iallefall:P

Ancistrushunnene liker normalt ikke hanner som er mindre enn seg selv. Det er ganske vanlig blant alle fisker som har yngelpleie.. kommer nok av at de vil ha en sterk kar til å beskytte eggene:P
Dessuten er det enklere å få egg på ancistrus hvis man har 2 hanner og ei hoa. Da har hun flere å velge mellom, og hannene får vist seg fram. Mange hanner begynner ikke å utvikle store barter før de får en rival.
En annen grei ting å tenke på er at de ikke tar den første hula de finner, men er kresne. Så er alltid lurt med flere forskjellige huler som hannen kan velge mellom.

Men det som er greia er at det er egentlig hannen som er etter hunnen for det meste. Det er helst han som er bråkmakeren, hun svømmer som regel av gårde :P Har mange huler og plasser de kan gjemme seg, kan ikke skjønne at det kan være det so mer problemet? Innredet jo med tanke på å ha fisk som ønsket å kunne velge seg husrom (:
Mener bare at grunnen til at du ikke får egg, kan være fordi hunnen ikke er interresert i hannen din. Kanskje hannen derfor blir litt voldelig for å få hennes oppmerksomhet:P
Hmm.. Det kan være noe i det du sier der da. Er jo ikke SÅ farlig om de ikke vil legge egg, men det hadde jo vært fint om de kunne levd sammen fordi
Min erfaring tilsier at to hanner i funker særlig bra i denne størrelsen på karet. Da jeg hadde to hanner ble den ene stor flott og fikk avkom, mens den andre utviklet ikke noe særlig barter. denne fikk ikke barter før han ble flyttet. Jeg har nå en hann og to hunner og en hule og den hula har blitt mottat veldig godt fra første stund for å si det sånn. Når det ble for mye yngel for filteret mitt tok jeg bare ut hula så de ikke skulle yngle mer. og satte den tilbake når yngelen flyttet ut og da flyttet hannen inn i den med en gang. Hunnen min er større enn hannen.

Var kanskje litt på siden av tema, men følte jeg måtte svare siden jeg har andre erfaringer enn det som kommer frem her.
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap