Helt uventet algespiser babyer! hva skal jeg gjøre?

jeg har ikke ordnet noen spesiell hule, det har de gjort helt selv under ei rot. jeg la plutselig bare merke en 13-15 mm lang liten skapning når jeg matet fiskene og rekene. jeg lurte ført på om det var en slags parasitt, men så så jeg at det var en ancistrus. de har vanlig farge, bare litt gjennomsiktig.

jeg byttet vann rett før jeg så dem. nå vil jeg bare passe godt på dem, og stresse dem og foreldrene minst mulig. trenger de noe spesielt? vannbytter, mat? er litt stressa nå for de små.
ikke vanburte va en du jør ikke but vann
små ancistrus spiser vel stort sett det samme som foreldrene. tablettfôr og grønnsaker er vel en gjenganger. Er det harde grønnsaker, kan det være en idé å forvelle dem litt først slik at de blir mykere (husk å avkjøle dem etterpå!)

Vannbytter må du selvsagt ta. Mange små som skal spise seg store krever hyppigere vannbytter for å holde vannkvaliteten god. Men! Så små yngel er svært følsomme for temperaturendringer, og så lite som 2 grader forskjell kan ta livet av dem. Så pass på at vannet du bruker er temperert slik at de ikke får temperatursjokk Og selvsagt pass på at andre vannverdier, som PH og GH, er like også. Men det gjelder jo voksen fisk også
ja, nå sier den ene at jeg ikke må bytte og den andre sier at jeg må.
Det er meget viktig å bytte vann nå som du har yngel. For nå forringes det jo enda fortere og siden det er flere beboere som vil ut og utforske verden..

Det viktige er at du har samme temperatur og alle verdiene på vannet må være likt.. vertfall så likt som mulig.. Hvis du ikke bytter vann så kommer mange til å forsvinne.. Så bytt vann du bare husk det med tempen og verdiene..
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap