Finnes det flere typer l144 (gul "ancistrus")

Hei,

Har fra før av èn L144, men i dyrebutikken i dag plukket jeg opp en til. Det er bare det at denne har finner og hale som er mye, mye større enn den vi har fra før. Er det samma art, eller finne det flere arter som er gule i denne L-malle verdenen?
Spørsmålet er vel heller, finnes det noen L144 det hele tatt?

Men du kan jo lese litt her, og danne deg dine egne meninger.
De L144 som selges i dag er oppdrett. Det du opplever nå er resultatt av at man selektivt dretter på fisk som har lengre finner. Desverre er det slik i oppdrettsindustrien at man dretter aktivt på det som ligger utenfor det normale. Resultatet er slørhaleskalare, ballong sommerfugl cicklide, L144 med lange finner osv.
Nils Vollstad
Spørsmålet er vel heller, finnes det noen L144 det hele tatt? Men du kan jo lese litt [URLBLOCK1], og danne deg dine egne meninger.

jeg har normale 144 så det finst
ciklidesyka
jeg har normale 144 så det finst ;)

Kva meiner du med normal l144?

"Ekte" L-144 er det veldig få om har. Det var oprinelig en malle med betegnelse L-144 (ikke serlig intresang for salg da den ikke er videre vakker hverken i farge eller mønster), som er veldig ulik den vi som oftest betegner som L-144 i dag. Den de fleste forbinder med dette nummeret er egentlig en form for Ancistrus SP. oppdretsvariant (gul, men ikke albino)
En ekte L144 er med andre ord bare 1 person som har hatt, og da vil det si at alle andre er opprettsvarianter fordi man måtte blande denne ene ekte L144 med en annen art.

Er L144 egentlig bare en oppdrettsvariant med blå øyne?
Ja, man kan jo undre....

Geir: Ballongsommerfuglciklide? Har aldri hørt om, hvordan ser den ut?
Slørhale-Ancistrus er det noe av det verste jeg har sett... Skjønner ikke at det er lov til å selge slikt i Norge.
SindreKul
[QUOTE=ciklidesyka] jeg har normale 144 så det finst ;)

Kva meiner du med normal l144?

det er ir vanlige 144 som er i basen
julnil
Geir: Ballongsommerfuglciklide? Har aldri hørt om, hvordan ser den ut?

Trodde ikke mine egne øyne da jeg så dem på en akvariebutikk i Bergen. Det eneste som var kjipere en fisken var undskyldningen for at de hadde dem for salg.

Den har kroppsform som en gullfisk og da kulevarianten, men er altså en sommerfuglciclide.
Ballongsommerfuglciklide er ikke tull.

De som leverer slikt har gjerne andre spennende fisker på menyen også.
Disse er jo flotte...
Andre som vil gjøre akvariet ditt til et flott skue.
Ta med et par sånne også når du først er i gang.
Fy faen eg blir forbana av å bare se på ka e vits me å tykla med genene?
Det er vel er korrekt ikke gen-tukling, men selektiv avl og tattoveringer..
ciklidesyka
[QUOTE=Nils Vollstad]Spørsmålet er vel heller, finnes det noen L144 det hele tatt? Men du kan jo lese litt [URLBLOCK1], og danne deg dine egne meninger.

jeg har normale 144 så det finst

Tror du misforstår litt.
Ja, greit at du har fisker som heter L144 i basen, men det vi setter spørsmåltegn ved, er om L144 er en egen art, eller om det kun er en oppdrettsvariant på lik linje med andre oppdrettsvarianter.
Tilfeldig bekjentskap
© Anders Berg Laagasken
Reklame for plussmedlemskap