Hvilket bunnsubstrat??

Jeg har hørt at sand ikke egner seg for planter i et akvarium... For hvilke planter kan man ha hvis man skal ha sand i akvariet?? Jeg skal kjøpe et Juwel Lido 120 akvarium om to måneder og der vil jeg ha sand, men hvilke planter trives i sand??

Takker for svar!!
Jeg har sand i Lidoen, og det går helt fint med plantene.Sverdbregner og Javabregner.
Okei... Men jeg tenkte ikke på Javabregne, jeg tenkte vel mer på lotus og anubias barteri og litt bunndekkende planter...
Cato-Andrè
Jeg har hørt at sand ikke egner seg for planter i et akvarium...

Det er tull og tøys Mulig du har misforstått eller noen andre har, og så skrevet det? Det er slik feil-informasjon og myter sprer seg.

Sand er det etterhvert tusenvis og atter tusenvis av akvarister som har i akvariene sine, og det er ingen som klager på dårligere plantevekst eller noe av den grunn. Har sand i alle mine akvarier (16 stk) selv, og har null problem med plantene av den grunn. Det tror jeg du vil høre fra de fleste.

Så, velg deg bare de plantene du vil ha og som passer det akvarielyset du har å tilby. Kravet om lys er vel det som skiller lette fra vanskelige planter. Noen krever mye lys, andre godtar moderat lys, og atter andre greier seg med f.eks. bare et enkelt lysrør.
Til godt beplantede kar med en del planter av middels og oppover vanskelighetsgrad er tommelfinger-regelen at det skal beregnes minst 0,5 watt pr liter vann.

Så bra! Da kan jeg kjøpe sanden jeg vil ha da! Lotus, trenger den noen spesielle krav til akvariet?? Jeg skal kjøpe en Lido 120 i september en gang...
Elsker planter, og har sand, null problem. Ikke alle planter liker seg over alt, men jeg tviler på at det er det døde materialet som holder røttene på plass som påvirker det. Lys, vannkvalitet, temperatur, næringstilgang, fisker, andre planter - det er 1000 ting som kan gjøre at ting stortrives eller dør. Utrolig spennende!

Lotus setter pris på mye næring i bunnen sier plantebasen, kanskje du skulle vurdere nærings-substrat under sanda? Er storfornøyd så langt, en ting mindre å huske på de neste tre årene :o)
Har sand her, men hadde grus til å begynne med, og merker ingen forskjell på plantevekst nå.

De fleste elver og sjøer i naturen har sand på bunnen, grus er det svært sjelden man ser faktisk, så hvorfor det ble så populært å bruke grus i akvarium er et lite mysterium.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap