Egg på l-134, hva nå,...

Har nå tilsammen rundt 24 L-134. Endel er viltfanget, og resten er fra tre forskjellige oppdrettere. De siste 8 kjøpte jeg i dag, og da jeg skulle hente disse lå den ene hannen i en hule med egg. Selgeren lot meg få disse med i hulen, og når jeg så inne i hulen nå nettopp så jeg wigglere der inne Ser da ut som om flyttingen har gått greit. Jeg har satt alle sammen inn i et 350 liters Juwel kar meg temmelig god sirkulasjon, og hannen ligger og vifter som om ingenting skulle ha skjedd. Har de i stua, og enn så lenge er det et rent artskar med 11 adulte og 13 på rundt 4-6 cm.

Det jeg først lurte på er hvordan bør jeg gå frem iht yngelene som er i hula? Vet de er godt beskyttet av hannen og fortsatt har eggeplomme, men hva så?

Er det noe annen fisk som med hell kan has som ikke utgjør noen trussel for ynglene? Regner med at ikke samboer onsker et kar hvor man aldri ser fisk i stua,....:/

Så forresten at den ene hoa jeg fikk i dag virker sprekkeferdig av rogn og så at den har besøkt den ene hannen jevnlig i løpet av dagen

Håper på noen svar da jeg fortsatt regner meg som en mallefersking,...og så kjøpte jeg en leksgruppe med 2.3 L-066 samt 40-50 unger
Hei!

Du har blitt bitt av l-malle basillen og har kjøpt alle de kule gruppene.

Men til alvor så er karet ditt for stort for å fore opp yngelene i framtiden. Et akvarium på 100-180 liter er en grei size å gjøre dette. Ungene finner lettere mat, og ikkje går seg vill i skogen.

Så eg ville fjernet yngelene etter de har blitt frittsvømmende og latt de gå i et eget oppforingskar. Kanskje lettere å tømme før de blir frittsvømmende. Blir et helsikke arbeid å fange miniatyr fisker i et stort kar.

Tabimin er den beste maten å begynne å fore med til disse da det er lett oppløselig og de får ikkje forstoppelse. Så etterhvert blir det erter,squash,agurk etc.

Lykke til
Takk for gode svar Har du noen alternativer til fisk som kan gå i samme akvarium som de også? Vil ikke ødelegge for malleyngel, men tror samboeren ikke vil ha nesten 800liter vann i stua uten at det synes fisk
Stimfisker kan du ha med disse. Corydoras pansermaller,discus. Andre l-maller bare det ikkje er Pekoltia art, da de kan krysses. Masse planter også. Reker som tåler endel varme som kirsebærreker eller sakurareker.
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap