Leker ancistrusene etter 1 døgn med mallehuler?

Er det mulig? :o
Har lagt om 540literen, og satser litt mer på maller nå.
Har hatt en Ancistrus L144 og en "vanlig" Ancistrus sp oppdrettsvariant i noen år.
Det er han og hunn, men de har aldri brydd seg om hverandre.
Så jeg kjøpte hver sin kjærest til dem og satte inn to skiferhuler i karet i helgen.
Og idag leker de! Ikke med sine nye kjærester, men med hverandre
Ja, jeg tror ihvertfall det er lek, jeg har aldri sett dem holde på slik før.
Har lest litt om leken, og det høres ut som det er det de holder på med ihvertfall.

<embed src="http://www.youtube.com/v/tlcg98WoexA?fs=1&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>
Kan ikke L144 og vanlig ancistrus krysses? har aldri turt å hatt de i samme kar jeg, men de kan fint leke etter 1 døgn, hvis de ikke bare driver å jager hverandre litt da!
Pinlig å innrømme, men siden de har bodd sammen i flere år trodde jeg ikke de kunne krysses.
Derfor kjøpte jeg en partner til dem, men hulene må ha gjort trikset...
Bør jeg skille dem? Hindre dem i å formere seg sammen?
Det må nesten du som eier de bestemme, men jeg ville ikke valgt å krysse de.....
Er der flere typer av L-maller som kan krysses?
Har seriøst aldri tenkt på dette, og liker og ha to-tre slag sammen.
Må kanskje revurdere det litt, da :-/
Generelt kan man vel si at jo mer like de er av utseende, jo større risk er det for kryssninger. Du kan også se på genus-navnet (det første navnet i vitenskaplig navn) og det forteller deg hvor nært de er i slekt. Har begge samme "fornavn" (altså genus) så er de ganske nært beslektet og slike står i større fare for å kunne krysses enn andre fra ulike familier.

Det er dessverre ikke særlig bra å la dem krysses, de to du har, selv om det ikke er det verste eksempelet. Det er mer estetisk i dette tilfellet, for det "ødelegger" liksom to stammer. Begge er Ancistrus, og hvem vet, kanskje det er den samme? Men folk bestreber seg gjerne på å holde L144 stammen "ren", slik at det ikke dukker opp eksemplarer med uønskede brune flekker osv. Da har man plutselig hverken fugl eller fisk, liksom. All yngelen de produserer hos deg vil havne hos andre akvarister etterhvert, og dermed er man ute og kjøre; "bastard maller" er i omløp i hobbyen og sprer seg sakte men sikkert. Tenk på det som et tre som forgrener seg sakte utover...

Kanskje ikke alle ynglene vil ha et avslørende utseende, de kan se ut som enten/eller av de to, men de vil bære genene og arvestoffene med seg og kunne produsere enda flere "bastarder".
Det hjelper lite å være ærlig om saken og selge dem som kryssninger, de blir spredd like fullt. Og man vet aldri hvor alle havner i løpet av sitt liv. Så fort de forlater ditt hjem er du uten kontroll på hva som siden skjer.

Hadde jeg vært deg, ville jeg skilt lag på de to. Rett og slett for å bevare stammen ren hos begge, og ikke bidra til å ødelegge noe.
Som om jeg ikke hadde "dritt meg ut" nok nå så blir jeg gjort oppmerksom på at denne Ancistrus'en
ikke er en Ancistrus i det hele tatt, men en Pleco.
Som sagt er jeg litt ny i L-malleverdenen, men det må da være måte på å blottlegge sin uvitenhet...
Ha, ha, ha!

Jaja, så er der vel liten sjans for at det var lek jeg fikk filmet.
Er nok mare litt knuffing om hvem som bor hvor i et nyinnredet kar.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap