- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Hvordan kan jeg unngå yngel?
Hvordan kan jeg unngå yngel?
Inaktiv bruker

Jeg har flere ancistrus sp, ancitrus super rot og L 144 og vil ikke at de skal legge egg og få yngel, og nå ser det ut til at to av dem er i lek og har begynt å planlegge små avkom tror jeg
Hva skal jeg gjøre hvis de nå legger egg? Kan jeg bare fjerne eggene? Jeg har ikke lekshule til dem, men de ser ut til å leke under en mangroverot jeg har i karret. Jeg er også redd for at de skal bli aggressive mot de andre mindre ancistrusene hvis de får yngel. Vil de føle de små ancistrusene som en trussel? Karret er jo ikke så stort heller, bare 60 liter.
Jeg har en hanne og en hunne samt noen som ikke er kjønnsmodne før om et par år antar jeg, siden de er veldig små ( 3-4 cm) Så, jeg tenkte selge den ene hunnen som nå er kjønnsmoden, men, i påvente av det vil jeg ikke flytte den fra karret. Dessuten er det jo litt hjerteskjærende å skille to som er blitt "kjærester" nå da. . .*snufs*
Postet 06.09.10 kl 01:51
Postet 06.09.10 kl 07:50
De små ancistrusene vil ikke bli plaget. Etter egglegging er hannen som limt inne i hula/sprekken og vil ikke komme ut på et par uker, når han slipper yngelen ut. Og da bryr han seg ikke lenger. Hoa legger bare eggene og bryr seg ikke etterpå.
Men problemet med å krysse to "arter" (skriver i parantes siden ancistrus sp. oppdrettsvariant ikke er noen art, og L144 er laget ved å parre en L144 med andre ancistrusarter) er at du da vil få bastarder. Dette kan ødelegge en art på sikt, hvis de sprer seg (du selger yngelen)og får blande seg med andre arter. Er en ganske uting i akvarieverden å krysse arter.
Men problemet med å krysse to "arter" (skriver i parantes siden ancistrus sp. oppdrettsvariant ikke er noen art, og L144 er laget ved å parre en L144 med andre ancistrusarter) er at du da vil få bastarder. Dette kan ødelegge en art på sikt, hvis de sprer seg (du selger yngelen)og får blande seg med andre arter. Er en ganske uting i akvarieverden å krysse arter.
Postet 06.09.10 kl 09:01
Postet 06.09.10 kl 09:10
Embla OfeliaJeg har en hanne og en hunne samt noen som ikke er kjønnsmodne før om et par år antar jeg, siden de er veldig små ( 3-4 cm)
Om du har grei vannkvalitet og forer skikkelig tar det ikke så lang tid før de er kjønnsmodne. I en 60-liter ville jeg bestemt meg for en av artene og holdt de(n) andre i et annet kar, evt solgt den.
Postet 06.09.10 kl 10:17
Inaktiv bruker

Takk for svar. Ja, jeg er fullt klar over at man IKKE skal krysse de ulike ancistrusartene!
Og det jeg hadde planer om var egentlig å beholde bare hanner på sikt. Nå er de noen av dem såpass små at de vil ihvertfall ikke kunne få yngel ennå, selv om det tar kortere tid enn anntatt så har jeg vel minst et år på meg, men en av hunnene er altså kjønnsmoden nå - og jeg har ikke lyst til å ha yngel i det hele tatt.
Har hatt yngel før på andre fisker og syntes det var mye stress og masse jobb Huff!
Men, det kan jo tenkes at det er lettere med visse arter enn andre. Men, allikevel, det å få yngel kan jeg ikke helt se hensikten med på det nåværende tidspunkt.
Maller er noe jeg ikke har hatt før i det siste, så jeg er litt ny på dette. Jeg synes de er noen fantastiske vesner og har lyst til å ha maller, men ikke yngel
Det beste er kanskje å ikke gi dem noen lekshule eller gjemmested som kan brukes til å legge egg da? :P Jeg har en lekshule i karret men, den har botiaen og den forsvarer hulen sin med alle midler, så der slipper de ihvertfall ikke inn. (de har prøvd å ta den hulen et par dager nå)
Og det jeg hadde planer om var egentlig å beholde bare hanner på sikt. Nå er de noen av dem såpass små at de vil ihvertfall ikke kunne få yngel ennå, selv om det tar kortere tid enn anntatt så har jeg vel minst et år på meg, men en av hunnene er altså kjønnsmoden nå - og jeg har ikke lyst til å ha yngel i det hele tatt.
Har hatt yngel før på andre fisker og syntes det var mye stress og masse jobb Huff!
Men, det kan jo tenkes at det er lettere med visse arter enn andre. Men, allikevel, det å få yngel kan jeg ikke helt se hensikten med på det nåværende tidspunkt.
Maller er noe jeg ikke har hatt før i det siste, så jeg er litt ny på dette. Jeg synes de er noen fantastiske vesner og har lyst til å ha maller, men ikke yngel
Det beste er kanskje å ikke gi dem noen lekshule eller gjemmested som kan brukes til å legge egg da? :P Jeg har en lekshule i karret men, den har botiaen og den forsvarer hulen sin med alle midler, så der slipper de ihvertfall ikke inn. (de har prøvd å ta den hulen et par dager nå)
Postet 06.09.10 kl 11:00
Inaktiv bruker

Men i teorien, om de skulle slippe yngel etter et par uker, vil de kanskje bli spist opp av botiaen som går i karret? Hvis hverken mor eller far bryr seg om yngelen etter at de har sluppet dem så er vel dette en mulighet? ( bare nysgjerrig altså)
Postet 06.09.10 kl 11:03
Ingen huler reduserer mulighetene for yngel, ja.
Hvis du søker på forumet så vil du sikkert finne forskjellig erfaring angående yngel og praktbotia.
Noen har opplevd at botiaen spiser yngel, andre ikke.
Det er i alle fall fare for det når man har botia med litt størrelse.
Botiaen din er vel ikke store karen selv? 4-5 cm?
Hvis du søker på forumet så vil du sikkert finne forskjellig erfaring angående yngel og praktbotia.
Noen har opplevd at botiaen spiser yngel, andre ikke.
Det er i alle fall fare for det når man har botia med litt størrelse.
Botiaen din er vel ikke store karen selv? 4-5 cm?
Postet 06.09.10 kl 12:53
Inaktiv bruker

Botian er vel 5-6 cm, og så har jeg et par kuhliiål som sikkert også spiser litt av hvert. Jeg vet egentlig ikke hva de spiser for jeg fikk dem for et par dager siden, og de er jo bare nattaktive.
Postet 06.09.10 kl 14:27
Når de andre fiskene er så små så er det liten fare for at yngelen blir spist, siden fiskene dine har små munner pga. at de er Loaches og ikke jakter aktivt. Yngelen er ca. 1cm lang når de forlater hula.
Min ancistrushann og hoe (har ikke lenger da jeg har gått over til asia-biotop) klarte å produsere over 300yngel på 3måneder!
Da jeg skulle bli kvitt yngelen (ga de bort) så måtte hele akvariet tømmes for alle planter og dekorasjoner. Når hele akvariet er gjengrodd av planter og røtter, så er ikke det noe morsomt:P Så oppdrett på disse vil jeg si er enda mer jobb, når de skal flyttes på
Men det er morsomt med ancistrusyngel for de er like tøffe som foreldrene når de kommer ut av hula. De knuffer og sloss om de beste gjemmestedene og om maten fra dag en , og det er helt utrolig å se at så små fisker er så tøffe.
Min ancistrushann og hoe (har ikke lenger da jeg har gått over til asia-biotop) klarte å produsere over 300yngel på 3måneder!
Da jeg skulle bli kvitt yngelen (ga de bort) så måtte hele akvariet tømmes for alle planter og dekorasjoner. Når hele akvariet er gjengrodd av planter og røtter, så er ikke det noe morsomt:P Så oppdrett på disse vil jeg si er enda mer jobb, når de skal flyttes på
Men det er morsomt med ancistrusyngel for de er like tøffe som foreldrene når de kommer ut av hula. De knuffer og sloss om de beste gjemmestedene og om maten fra dag en , og det er helt utrolig å se at så små fisker er så tøffe.
Postet 06.09.10 kl 18:13
Inaktiv bruker

Ja, det er jo morsomt med yngel. Jeg har vært igjennom det før, og da på ciklider. At bittesmå yngel kan oppføre seg aggressivt og forsvare sitt "revir" var virkelig sjarmerende å se på Men, det å ha yngel er som sagt mye jobb, og kan fort koste mye mer enn man tjener på å eventuelt selge dem også.
Nå har jeg fjernet den ene hule magroveroten som de i teorien kunne brukt som lekshule, så nå ser det ikke ut til at det blir lett å finne et egnet sted for egglegging ihvertfall. Føler meg nesten litt slem
Nå har jeg fjernet den ene hule magroveroten som de i teorien kunne brukt som lekshule, så nå ser det ikke ut til at det blir lett å finne et egnet sted for egglegging ihvertfall. Føler meg nesten litt slem
Postet 06.09.10 kl 21:28