- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Ancistrus sp. L144
Ancistrus sp. L144
Jeg skal få et kar på 102-112 liter, og har tittet litt på L144 som algespiser
Hvor mange er det anbefalt å ha?
Er disse dyktige algeetere?
Er de dyre og sjeldene?
Er de vanligest med blå eller sorte øyne?
Forskjeller fra ancistrus sp. (albino?)?
Er innavl noe man burde ta hensyn til på denne arten (hvis man kjøper hann og hunn fra samme kull)?
Er de dyre og sjeldene?
Er de vanligest med blå eller sorte øyne?
Er innavl noe man burde ta hensyn til på denne arten (hvis man kjøper hann og hunn fra samme kull)?
Postet 07.09.10 kl 12:31
Endret: 07.09.10 kl 12:32
-Kommer vel litt an på hvor mye alger og sånt som dukker opp i karet ditt, og hvor store mallene er.
-Min oppfatning er at de er det ja.
Er de dyre og sjeldene?
-De er ganske så sjeldene å finne i butikker, men det er mange her på forumet som selger dem ganske så billig.
-sp. albino har røde øyne, mens L-144 har blå øyne.
-Er jo alltid best å unngå innavl så lenge det er mulig da.
-Kommer vel litt an på hvor mye alger og sånt som dukker opp i karet ditt, og hvor store mallene er.
-Min oppfatning er at de er det ja.
Er de dyre og sjeldene?
-De er ganske så sjeldene å finne i butikker, men det er mange her på forumet som selger dem ganske så billig.
-sp. albino har røde øyne, mens L-144 har blå øyne.
-Er jo alltid best å unngå innavl så lenge det er mulig da.
Postet 11.09.10 kl 11:37
Inaktiv bruker

Jeg kjøpte akkurat en voksen hann L144 for 250 privat. Når de har vært brukt i avl tidligere har de utviklet større barter og er finere. L144 skal alltid ha lyseblå øyne med svarte pupiller, ellers er de ikke renrasede. Veldig flotte er de. Men, jeg synes igrunnen at Ancistrus super rot er enda finere. Kjøpte nylig noen slike også og de koster 200 kr stk for yngel på 3-4 cm. De er veldig morsomme og søte, og absolut tmin favoritt. Men, de er foreløbig litt sjeldne og vanskelig å få tak i i Norge. Det vil helt klart endre seg med tiden.
Postet 11.09.10 kl 15:47
Postet 11.09.10 kl 22:19
Embla OfeliaNår de har vært brukt i avl tidligere har de utviklet større barter og er finere.
?????
Embla Ofeliaskal alltid ha lyseblå øyne med svarte pupiller, ellers er de ikke renrasede.
Renraset L144???? Du kjenner vel til diskusjonen rundt L-144???? Pr. idag er L-144 ikke en egen rase, da det er fanget kun ETT individ av denne "midlertidige" arten. Alt som eksisterer av L-144 er en krysning av Ancistrus sp. og dette ene fangede eksemplaret. Eller tar jeg feil?
Til TS: "L-144" er glitrende algespiser etter min erfaring -
Postet 12.09.10 kl 02:31
Endret: 12.09.10 kl 02:40
Inaktiv bruker

Angående bartene, det var noe jeg leste et sted, husker ikke hvor. Men, at de hannene som tidligere har vært i lek og hatt egg/yngel utvikler større barter og også de mest dominerende hannene får størst barter.
Når det gjelder avl og rase så har jeg bare lest her på forumet og kanskje oppfattet jeg det feil da, men, de skal vel ha lyseblå øyne og ikke svarte øyne, ellers kan man jo misstenke at de er krysser med vanlig ancistrus sp et eller annet sted på veien? Min hanne har ihvertfall lyseblå øyne.
Når det gjelder avl og rase så har jeg bare lest her på forumet og kanskje oppfattet jeg det feil da, men, de skal vel ha lyseblå øyne og ikke svarte øyne, ellers kan man jo misstenke at de er krysser med vanlig ancistrus sp et eller annet sted på veien? Min hanne har ihvertfall lyseblå øyne.
Postet 12.09.10 kl 11:51
Postet 12.09.10 kl 15:12
Og mye mere her, L-144 med røde oyne, Hadde stamfaren til alle L-144 virkelig blå øyne?, Ekte l-144, L 144 spørsmål, eller i artikkelen Ancistrus - litt mer enn bare en algespiser av Erlend D. Bertelsen.
Utenom dette er det selvfølgelig også skrevet endel om denne populære mallen, som et søk på Akvaforum avslører.
Utenom dette er det selvfølgelig også skrevet endel om denne populære mallen, som et søk på Akvaforum avslører.
Postet 12.09.10 kl 15:51
Inaktiv bruker

Takk, det var oppklarende Ja, da har vel min sølvfargede øyne rundt iris vil jeg tro, jeg bare antok at de var lyseblå. Vanskelig å se eksakt farge;P
Postet 12.09.10 kl 20:29