L-144 yngel dilemma. la de gå, eller flytte?

Nå har ynglet akuratt brutt plommesekken, og svømmer for harde livet opp i taket på skiferhula.

Har dem for øyeblikket i en 260 liter sammen med diverse andre fisk (se profil.) Spørsmålet er om jeg bør

A) Flytte dem over i et 60 liter helt alene
B) Sette dem i en fødekasse i 260 litern? Eventuelt hvor lenge?
C) Bare la dem være.

Hvordan gjør jeg det i såfall med fòr hvis de skal forbli i 260n? Ser for meg at det blir en del frafall pga matmangel da.

Råd mottas med STOR takk, vil ha så høy overlevelsesratio som mulig!
Hvis du ikke har store glupske fisk i karet tror jeg det går bra, så sant yngelen har røtter som de kan gjemme seg i. Men de burde ha god tilgang på en variert kost, fôr flere ganger pr. dag.
Takk Janne

Er det en fordel at foret legges ned direkte utenfor hula der de kommer fra, eller vil de spre seg for alle vinder så fort hannen slipper dem ut?

Er det forresten en veldig dårlig idè å ha de i en fødekasse beregnet på Guppy?
spre foret litt rundt i karet sånn at di ikke må krangle om plassen med di store mallene.
di sprer seg rundt i hele karet så fort di får sjangsen.
fødekassen er en ganske så dum ide, men har aldri prøvd det.

håper du får det til med di
Hvis du vil ha flest mulig ville jeg nok flyttet de.
De er da lettere å mate. Jeg gjorde det med vanelig ancistrus, men gjorde det når det bare var egg enda. Vet ikke hvordan det går med yngel. Det beste vil være å bruke samme vannet i det nye karet. Lykke til :o)
Ser duhar 10 corydoras i 260ldin, det vil nok bli litt kamp om maten når det gjelder malletabletter. Har selv ca 60 yngler av 144 fra to forskellige kull. Disse går sammen med foreldrene ien 60l. Ville nok flyttet dem men litt av en jobb, dem er veldig aktive, men lykke til. For med agurk innimellom,mine elsker det. Agurken er helt gul av unger
Vi bestemte oss for å la første kull bli i 260'n for å se hvordan det går. Det neste kullet vil bli flyttet, fordi vi har null kontroll på hvor de er, og om de får i seg mat. skal prøve med agurk snart. De kom ut av hula for snart 2 dager siden, og de har vært helt ved overflata hele tiden så langt.
Har selv fått yngler av ancistruser i selskapskaret mitt i 240L. Jeg fikk første kullet for litt over en måned sida. Disse lot jeg klare seg selv. Jeg har plenty med gjemmesteder som røtter, stein, og vegetasjon, den ene sida av karet er hele bunnen dekt med javamosen sammen andre planter, mangrove-røtter og en hule. I den vegetasjonen er det bare corydoras og L-maller som holder seg til. Selv om forutsettingen er god, var det ingen av ynglene som overlevde. Scalarene ble i hvertfall mette på nysgjerrige ancistrus yngler...

I forrige uke oppdaget jeg at det var kull nr. 2 i hula, disse må har vært der en 2 ukers tida da disse hadde litt str. Denne gangen måtte jeg redde dem. Så jeg kjøpte meg en 3,5L stor fødekasse med navnet "Nido II". Denne har sugekopper så den flyter ikke rundt. Så da vare bare å slenge oppi de 21 ynglene som var igjen i hula oppi fødekassa. Denne kassa lar jeg stå i 240L selv om den kanskje skjemmer akvariet litt. Men jeg bryr meg lite om det da akvariet står på rommet mitt. Uansett er det koselig å våkne opp å se hvordan det går med ynglene og mate dem. Har tidligere flyttet egg til mindre kar. Nå vil jeg se om det er flere som overlever om jeg lar dem forbli i det karet de ble lagt. Da større kar generelt har bedre og stabil vannkvalitet.

Haha oppdaget også at det lå en ny klase med egg når jeg tømte hula for yngler Disse klekte nok for ett par dager siden. Det gikk greit å tømme hula denne gangen også. Så langt har ingen yngler dødd

Man kan se de små ynglene i høyre hjørne. La i det svarte røre fordi jeg tenkte kanskje at de yngste kunne gjemme seg i den, men så langt er den bare populær blant de eldste. Det er en haug av dem inni røret. [External Image]

Denne løsningen funker fett for meg!

Jupp, da er det bekreftet at det å la de gå i 260'n, ikke var det lureste vi kunne ha gjort. De hang på glasset noen dager, før de plutselig var borte, alle som en.

Neste gang tar vi dem i en egen 60 liter.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap