L144 - spiser ikke malletabletter eller agurk :s

Hei.

Har 2 små L144. De spiser ikke agurken eller malletablettene som jeg hiver oppi. Er litt bekymret for at de ikke får i seg nok næring. Eller kanskje de får i seg nok næring av alle algene i akvariumet?

Hadde tidligere en stor malle, men denne hoppet selvsagt ut av akvariumet og havnet bak kommoden, rip. Denne spiste alt av tabletter jeg heiv oppi.
Det spørs litt hva for annet slags godis du har i karet ditt. De trenger myke røtter å gnafse på for eksempel. Har du litt alger i akvariet spiser de villig på de. Er de aktive og ofte har avføring hengende etter seg får de nok i seg endel. Jeg har sett at min også tar flakforet som legger seg på bunnen. Min spiser heller ikke algetabletten jeg hiver oppi.
Inaktiv bruker
Mine spiser absolutt alt - både algene og alle slags malletabletter og annet for, de er noen grådige små vesner Er redd for at jeg overforer dem, og prøver stadig å fore mindre og ha en dags pause innimellom. Men, de ser jo alltid såååå sultne ut:P
Så jeg vet ikke hvor mye mat man skal fore med egentlig. Har ikke funnet ut av det og føler at det blir for lite med bare feks en malletablett pr fisk. Mine maller er fra 4 til 12 cm. De små spiser jo mye mer enn de største, virker det som.

Men, kanskje de ikke liker det malleforet du bruker? Jeg varierer veldig og gir ulike type for, så de får litt forskjellig.
Har du nylig fått dem?

Mine erfaringer er at mallene må "lære" seg å spise det man gir dem. Da spesielt agurk/spinat.

Sliter litt med å få ancistrus yngel til å spise tabbiser og agurk for tiden, men i dag har jeg sett 3-4 smatte på maten.

De gangene jeg har nye maller, så er de som oftest raske på tabbisene, men trege på agurk/spinat/annet. Sikkert fordi de er vant med tabbiser fra butikken de kom fra.
Gi dem squash du. Er mye bedre enn Agurk. Mine elsker det.

De er ca. 4 uker gamle.

I dag så smakte den ene mallen på tabletten Det er Algae Wafers fra Ocean Nutrition.
Er ikke disse mer natt-aktive da?
Jeg pleier å gi malletabletter når lyset slukkes om kvelden for da får de mer ro til å spise i fred og ro.
Inaktiv bruker
frosken
Er ikke disse mer natt-aktive da? Jeg pleier å gi malletabletter når lyset slukkes om kvelden for da får de mer ro til å spise i fred og ro.

Jo om man nettopp har kjøpt fiskene eller fått dem over i nytt akvarium, så trenger de litt tid på å føle seg trygge. Men, etter en stund så føler de seg hjemme og vil da spise også på dagtid - og være aktive på dagtid.
Spesielt gjelder dette yngel av L144 og andre ancistrus raser, de er jo ikke akkurat sky da! Men, de eldre fiskene kan jo være mer sånn at de gjemmer seg. Og så har det vel litt å si om hvor mange man har osv.

Og fisker kan "smitte" hverandre med skyheten, så om en er sky så kan det faktisk msitte over på de andre - desverre.

Mine fisker er så vant til at jeg ser på dem og er i nærheten av akvariet at de er ikke redde om jeg så tar hendene i vannet - det skal mye til ihvertfall før de slutter å spise på den squashskiven

Utrolig herlige vesner på ancistrusene, uansett hvilke type, synes jeg! De er så lekne og spretter rundt og ser virkelig ut til å trives.
Og selv min store L144 hanne er frempå på dagtid nå, selv uten squash i vannet - så er han ute og leter etter mat og markerer seg litt overfor de andre når de kommer for nær hans revir.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap