Skiferhule - bomma totalt?

Jeg gikk på med frisk mot og skulle bygge egne skiferhuler. Var på clas oglson og de hadde ikke lengre de såkalte akvariesilikonene. Fikk derfor beskjed om å kjøpe glass-silikon hvor det står at det er til bruk i akvarie og lime dem sammen.

Et døgn etter er de godt festet, men de stinker

Hva gjør jeg? er det bare å kaste de?
De lukter så lenge silikon herder... Den glass silikon vi har på Clas Ohlson nå er til bruk i akvarier. Så du behøver ikke kaste hulene dine. Husk att silikon herder med 1 mm per døgn så det går ikke akkurat kjapt
Plussmedlem
Den gamle var jo den som het Acvariesilicone 579. Aldri opplevd at den har stinket i et døgn, hvertfall ikke sånn at det har vært veldig merkbart.
Herdetid 2mm/døgn og med advarsel om at den ville avgi lukt og stoffer så lenge den herdet og måtte være gjennomherdet før bruk.

Den nye heter glass og akvariesilikon. Denne har jeg ikke tatt i bruk enda, så kan ikke si så mye spesifikt om den. Men så lenge produsent og selger oppgir klart og tydelig at den er til akvariebruk, så skal det ikke kunne skje noe. Men igjen gjelder det med at den avgir lukt og stoffer sålenge den herder....
er man i tvil kan man jo bare lese produsentens datablad.

http://www.casco.no/_upl/pdf/p2985.pdf

der står det meste
Jeg kjøpte akvariesilikon i dyrebutikk og den stinker like fælt av eddiksyre som baderomssilikon. Til info.
hei larsdog, akvariesilikon som jeg har brukt har stinket i ett døgn+, bare oste ut eddik lukt. Dette da jeg monterte bakgrunn i karet. Jeg lot det stå i 2 dager, så vasket/skylte jeg grundig, før jeg fylte opp karet og lot det stå i en halv dag, før jeg byttet vann igjenn. så med mallehuler vil jeg tro at det kan være en fordel å bruke ei bøtte å vaske dei i, husk bare å bytt vann i bøtta noen ganger og bruk gjerne mer enn ett døgn. eddik er ikke bra for fisk.
Plussmedlem
Min fremgangsmåte er følgende...

Etter kapping blir alle deler skyllet grundig og tørket før de blir montert. Etter montering får de ligge og bli helt gjennomherdet. Før bruk blir de så skyllet grundig i lunkent vann. Enten i bøtte eller i dusjen med vannet på..
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap