Yngelakvarie for ancistrus

Nå har jeg hatt to kull med ancistrus-yngel i mitt akvarie med dårlig resultat. Det samme har skjedd hver gang. Alt har gått nomalt frem til de er 2-3 uker. Men plutselig så fosvinner de en etter en og resultatet av to kull er kun 1 enslig overlevende....

Grr...blir så irritert. Har kun hatt 2 sverddragere i akvariet utenom de 5 ancistrusene så tviler sterkt på at de har spist dem opp. Vannkvaliteten ser bra ut med unntak av muligens litt surt vann (mye røtter som senker PH'en).

Nå ligger ancistrus-hannen inne i hula og passer på det 3 kullet. Eggene er i ferd med å klekkes men nå har jeg lyst å gjøre en vri pga de dårlige resultatene tidligere. Jeg skal overføre yngelen med faren i et eget 64-liters yngelakvarie. Tror dere dette kan bidra til større overlevelse? Et annet spørsmål jeg har er; Hvordan bør filtreringen foregå i et yngelakvarie. Jeg har lite lyst å bruke et normalt filter da min erfaring er at disse filtrene elsker yngel både til frokost, middag og kvelds. Kan et luftdrevet filter være en ide?

Setter pris hvis dere kan gi meg hjelp sånn at ikke dette kullet også bare forsvinner.
Mitt tips er å kun flytte yngelen eller helst eggene.
Hvis du flytter hannen også har jeg hørt at han kan bli stresset å spise opp eggene.

Du får kjøpt noe til å ha på filterinnsuget så ikke yngelen forsvinner inn.

Du skal heller ikke se bort i fra at sverddragene har tatt sin del av yngelen.
De kan spise egene yngel så de tar sikkert også ancistrusen sine også.
Hei
Jeg har hovedandelen av l144/ancistrus yngelen min i eget oppforingskar.

Her har jeg et romslig utvendig filter, med svamp utenpå innsuget, og har så langt ikke hatt noe yngel i pumpa.
Skal ikke si at jeg vet nøyaktig frafall hos meg i oppdrettskaret kontra oppforingskaret, men flertallet av yngelen vokser raskere i sistnevnte, og frafallet der er såpass lavt at jeg ikke legger spesielt merke til det.

Er litt lettere å holde oversikt i et eget oppforingskar. Har mange som overlever ute i oppdrettskaret også, men her er det mye flere gjemmesteder. Det kan også virke som om noen individer er mye flinkere til å finne mat en andre, og derfor varierer veksten mer.

Ang filtrering, har jeg vannbytte på rundt 50% 3-4 ganger i uka. det holder nitraten på et passe lavt nivå hos meg. Ellers er det vel en del som bytter "alt" hver dag, og dermed er de kanskje mindre avhengie av god filtrering.

God "lufting" med sirkulasjonsbumpe eller luftestein er også lurt å ha
Mange takk for svar. Nå har jeg vondt inni i meg. Jeg fjernet eggene fra hulen til den omsorgsfulle faren og flyttet eggene over i en fødekasse i et yngelakvarie. Har en luftesten som kontinuerlig blåser friskt vann på eggene. Men vet dere hvor mye trykk med bobler jeg bør ha på eggeklasen?? Gleder meg til å se fortsettelsen!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap