L-144 (+oppdrettsvariant?) egg

hallo.

fikk for to dager siden 6 L-144 som er rundt ett og ett halvt år gamle, og puttet de i 375 literen min. jeg har hatt en vanlig ancistrus oppdrettsvariant gående der.. Jeg har bare latt denne gå oppi der, selv nå som jeg har 6 L-144 her, for jeg trodde ikke det skulle bli noe gnist mellom de to artene.

men nå over natten ligger den ene hannen og ruger på egg. det er både mulig at det er en av de gule hoene, eller den brune. Hannen stengte den brune inni hula engang, så jeg tror egentlig mest at det er den.

er det farlig at jeg krysser disse? har jo lest at de er veldig nære i slekt (paraguay-han+oppdrettsvariant) så, gjør det egentlig noe?

får jeg på en måte funnet ut hvilken som er moren? blir de anderledes farge hvis det er oppdrettsvarianten som er moren?

og hvor lang tid tar det før eggene klekker?

hvis noen har tid, så ville jeg satt veldig pris på informasjon og svar på spørsmålene, angående dette

takk =)

Uhell skjer,men litt uheldig om disse artene krysser.Etter det jeg forstår er det ancistrus begge to,både den gule og den brune.
Det tar 1 uke før eggene klekker og nok en uke før de slippes ut av hula.Totalt 2 uker før de raser rundt i sin nye verden .
Det er avhengig av hvor mye rovfisk du har i karret, som vil bestemme hvor mange som vil overleve.Eggene kan bli spist underveis,men det er nok ikke så ofte.
Om alle blir gule,så kan de bære det brune genet med seg .Ikke sikkert du kan bestemme 100% hvem som er opphavet..

Hvis du har et annet karr,ville jeg nok tatt ut den brune og latt den gå der -så du ikke får denne problematkken en gang til.
uff da. ja jeg har to kar stående som innkjøres, men disse er for kalde enda.

det eneste jeg har i karet er L-144, den brune og 10 kuhlii åler. så det er vel ingen fare der?

EDIT:

hvordan er det angående å selge slike "kryssninger" ? går kanskje bra, så lenge jeg forteller om det?

justert temp på 110 literen, plassert litt steiner for å formere huler, og tok den over - så det skjer ihvertfall ikke videre.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap