Ancistrus eller l144?

Inaktiv bruker
Hei!
Jeg er i oppstartfasen av et nytt akvarium. Jeg er 100 % nybegynner.
Jeg planlegger hver dag hvilke fisker jeg skal ha!
Akvariumet er på 125 l. Tenker på å få tak i Ancistrus.
Så lurer jeg på, hvor mange maller kan jeg ha? Bør jeg ha par?(Hann+Hunn)
Så har jeg palt pladask for L144. Den er så nydelig!
Så da lurer jeg også på, hvem av de to anbefaler dere? Trenger L144 mye plass å boltre seg på siden det står at de skal bo i akvarium på minst 120 l? Ancistrus trenger minst 60 l.
Takker, bukker å neier for alle svar!
Personlig hadde jeg lett valgt L-144. Kjøp et par og en skiferhule, så kanskje du er heldig og får småtasser også!
Bare pass på at du ikke kjøper noen av hver. Da kan de krysse seg, noe de fleste akvarister helst vil unngå. Så hold deg til enten ancistrus oppdrettsvariant eller L-144.
Og dette vet du nok alt, men L-144 er jo en del dyrere å kjøpe da.
L-144 er en ancistrus, så skjønner ikke hvorfor de skulle trenge forskjellige str på karet. I en 125L kan du trygt ha et par. For min egen del har jeg et mallekar på 160L hvor jeg har 2 hanner og 6 huer. Ha gjerne ei skiferhule eller annen hule slik at de evnt kan formere seg. Du er også avhengig å ha ei trerot til disse mallene. Hva en skal anbefale av disse to ancistrusene, blir for meg hipp som happ. Det er for meg en algespiser som jeg nærmest ser på som et must. Utseende blir avgjørende for hvilken du likef best. L-144 er også noe dyrere i innkjøp enn sp oppdrettsvarianten av ancistrus. En finner en del L-144 yngel til en pris på rundt 40-50 kroner. Litt avhengig av str. Lykke til
Både ancistrus og L-144 er veldig sjarmerende fisker. Jeg har begge to i huset, og elsker dem like mye. Personlig synes jeg 60 liter er for lite for en ancistrus (de blir tross alt ganske store), så jeg tror nok at akvariestørrelsen som er oppgitt for L-144 stemmer for begge artene.
L-144 har en nydelig gulfarge, så de er vakre å se på, og lette å få øye på.
Ancistrus er nok ikke så vakker fargemessig, med mindre man anskaffer en albino ancistrus. Jeg synes faktisk at gulfargen på en albino ancistrus er enda finere enn den L-144 har. De albino ancistrusene er litt mer orange, men ikke alle liker de røde øynene. Men hva man vil trives best med av ancistruser (vanlige og albino) og L-144 er nok en smakssak.

L-144 trenger ikke å være så mye dyrere enn en vanlig ancistrus. De selges privat for en ganske lav pris nå (følg med på rubrikk her på AF). Men, de fleste selger dem som ganske små, og da er de mer sårbare. Det gjelder forøvrig også for den vanlige ancistrusen, og de fleste andre sugemallebarn også. De tåler mindre når de er små. Men når de har fått vokst litt, er de hardføre, både ancistrusen og L-144.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap