L-144 klikker helt.

Som overskriften sier.

den ene hannen min puster kjapt, og svømmer rundt i karet som en gal. Jeg har tatt ett vannbytte, og sjekket både nitritt og PH. (ph 7, nitritt 0-3 / gul)

det som er rart er at alle de andre fem virker litt stressa de også, men jeg tror det er fordi den ene stresser så mye.

jeg har også en hel gjeng med 3 uker gamle yngel, samt reker og snegler - og ingen av disse oppfører seg unormalt. bare den ene l-144 klikker helt, samt at de andre virker litt stressa.

hva er det som skjer? kan den ha skadet seg på noen røtter eller noe? kjøpte nye for snart en uke siden. er litt småflisete noen steder, men de er så tynne, og ikke skarpe nok så jeg tviler veldig på at det er de.

noen som vet?

kan legge til at jeg aldri har sett noen av mallene mine noen gang oppføre seg sånn. den svømmer t.o.m midt i karet, og tar noen ganger "loops" i kjempe fart. den oppfører seg akkurat som om den har mange hundre ganger for mye energi!
tross farta fikk jeg laget en liten kulp med hånda mi intil glasset, hvor jeg "stengte" ham inne, for å se på undersiden om jeg så noen sår. jeg stengte ham ikke hardt, jeg kom ikke nær ham engang, bare passet på at han lå rolig så jeg kunne se.

ingen tegn til skader på undersiden, eller oversiden. enten så må det ha vært noe han har svelget, eller så er det en sykdom av noe slag ... noe annet kommer jeg ikke på...
Angstpsykose?
Med fare for å høres elt tullerusk ut, jeg har faktisk lest om angstpsykose hos fisk.. Det kan være et eller annet som har skremt en fisk, og så kan dette spre seg til de andre fiskene som stresses opp av den første. Angst og stress er faktisk i en viss grad overførbart hos fisk. Dette sto riktignok i en gammel akvariebok, men det er jo interessant om dyrepsykologien skulle stemme her...

Hva skjer dersom du overfører han til et annet akvarium for en liten stund? Blir de andre fiskene rolig, eller oppfører de seg unormalt da også? Hvis de gjør det ville jeg blitt mer bekymret...

Også det vanlige: vannverdier, innførsel av ny fisk, fisk som skal legge eller har lagt egg osv. Det har du sikkert sjekket?
Jeg gikk og la meg etter jeg skrev innlegg 2, for det var ikke mye mer jeg kan gjøre.
nå virker det som han har roet seg helt ned.

når jeg tenker tilbake, så var jo han alfa-hannen, og hadde den beste av de to skifer hulene mine, og for 2 dager siden var det en som tok over. kanskje han bare ble helt utafor fordi han ikke hadde noe territorie lenger?

uansett veldig glad for at det er over.
Tilfeldig bekjentskap
©
Reklame for plussmedlemskap