Otocinclus, og hisonotus

Har for noen dager siden skaffet meg noen nye Ottoer og Ottoslektninger til det nye karet mitt.

De to artene er Otocinclus Arnoldi, og en Hisonotus Sp. "Green" ifølge vedkommende som har fanget de i Uruguay.

Bildene har jeg ikke på denne maskinen men om dere ser på denne adressen: http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=17847 så er det noen bilder der... ikke spesielt gode bilder, siden de ikke er så enkle å ta bilder av.

Men det jeg lurer på er om noen har innvendinger mot arten til disse fiskene eller ikke... og om noen evt kan opprette profiler for disse i databasen, siden jeg ikke klarer å finne noen av dem...

Har forøvrig ingen grunn til å tvile på vedkommende som solgte meg fiskene, da jeg regner med at dette er riktig...

Så det jeg egentlig ønsker er å få disse inn i databasen
Hei

Angående gyldigheten av O. arnoldi som art vs. O. flexilis, se her, hvor også forskjellene på dem er beskrevet: "Re-validation of Otocinclus arnoldi Regan and reappraisal of Otocinclus phylogeny"
Jeg antar at disse ble fanget på en Uruguay-tur nå i november. Hvis det stemmer var jeg med på fangsten og ble de fanget litt nedenfor broen der Ruta 26 krysser Rio Tacuarembó, i Ansina (-31.8749°, -55.4705°). Bilde av fangststedet er vedlagt.
Dette stemmer med utbredelsen av O. arnoldi, men ikke O. flexilis.
Kan også opplyse at de gikk i stim med Corydoras paleatus.

Hisonotus sp. ”Green” er vanskelig å artsbestemme. Den klare grønne fargen de hadde når de ble fanget ble mer eller mindre borte etter fangst. De Hisonotus som forekommer der disse ble fanget er Hisonotus nigricauda, H. ringueleti, and H. charrua. I tillegg finnes den klart grønne Hisonotus aky (tidl. Epactionotus aky) ikke langt unna.
Litt lesestoff: Four new species of Hisonotus from the upper rio Uruguay, southeastern South America, with a review of the genus in the rio Uruguay basin
A new species of Otothyrini (Siluriformes: Loricariidae: Hypoptopomatinae) from the Río Uruguay basin, Argentina
Hisonotus fant vi på blader og grener som hang ned i vannet i ganske sterk strøm. Har forøvrig lest flere steder at Hisonotus har behov for tilgang til sverdplanter (Echinodorus sp.) for å trives.

De stimer forøvrig med Sterbaiene mine og

Begge artene er meget vakre og koser seg oppi karet de går
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap