Ikke rart ancistrusene mine ikke leker

Har hatt mine to ancistruser et år nå. Damen (eller jenten) påsto hardnakket at jeg fikk en av hvert kjønn. Hunnen var en god del mindre enn hannen, og hadde mye mindre barter. Disse to har liksom aldri blitt noe venner. Hannen har jaget hunnen og de er aldri å finne i nærheten av samme hule. Nå studerte jeg hunnen min og har forsket litt gjennom artikler her inne. Ser jo nå at hunnen min begynner å få en god del barter oppå nesen også.. Ikke bare rundt munnen. Så da kan jeg vel konkludere med at jeg har to hanner da....
Har nå fått flere ungfisk i karet, som ikke man kan se kjønn på enda. Så håper jeg at det er hunner blandt de... hadde vært artig å få til lek.
Ja, det lønner seg å ha noen stykker hvis man ikke er helt sikker på at man kan se forskjell på kjønnene. Og det gjelder jo en god del forskjellige arter.

For moro skyld lagde jeg en gang en liten kalkulator for å beregne sjansen for å ha en av hvert kjønn alt etter hvor mange individer man har, så der kan du jo se etter om du vil.
Fin kalkulator, Kampfisk!
Siden jeg alltid har anbefalt folk å kjøpe en gruppe på 6 fisk for å være så godt som sikre på at begge kjønn er representert (bla. i artikkelen min om scalareoppdrett), måtte jeg sjekke dette antallet med kalkisen da
Og heldigvis stemte det:

"I en gruppe på 6 individer er det 96,875 % sjanse for at begge kjønn er representert."
Man er altså ganske tett opptil 100% sikker på å få begge kjønn om man starter med f.eks. en gruppe på 6 unge scalarer, eller kjøper 6 Corydoras

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap