To ancistrus sp. oppdrettsvariant spørsmål

Hei

1Kan en mallehule helle oppover (ca 160 grader) Kan du borre et hull i en rot og bruke det som hule?

2Jeg har en ung Ancistrus hunn, kan jeg da kjøpe en hann og en hunn til solm er voksne eller må jeg kjøpe like unge som den jeg har?
Takker for svar
Inaktiv bruker
Alt kan vel brukes som hule? Tror ikke det er noe fast fasit her, og i naturen finner de seg jo huler som sikkert ikke er helt vannrette Mine ancistrus elsker å gjemme seg i en mangroverot og den er hul oppover så der ligger de altså loddrett og ikke vannrett. Tviler på at det skulle hindre dem i å legge egg der hvis de ikke hadde andre alternativer.

Men, når de la egg la de dem i en liten avlang keramikkhule. De foretrakk altså den fremfor mangroverota når de la egg.. Så det er kanskje større sjanse for å få egg og yngel hvis du har en litt avlang og smal hule vil jeg tro. Men, jeg vet jo ikke. Det kan jo tenkes at de hadde lagt egg i mangroverota om de ikke hadde hatt noe annet.
Inaktiv bruker
Og på det andre spørsmålet ditt; nei de trenger ikke å være like gamle for å komme i lek. De må bare være kjønnsmodne, noe de er når de er 1 - 1.5 år gamle. Så aldersforskjell spiller ingen rolle
Tilfeldig bekjentskap
© Pål A. Hegland
Reklame for plussmedlemskap