2 stk l144

Inaktiv bruker
Hei. Etter innkjøring av akvarie mitt kjøpte jeg en L144 hann. Etter en stund fikk jeg tak i en hunn også.
Nå begynner jeg å bli litt usikker. Så fort de nærmer seg hverandre jager hannen hua. Slik var det fra første stund dekom sammen. De kommer fra samme kar fra dyrebutikken. Nå er det snart en hel uke siden jeg har sett noe til hannen. Han sitter et eller annet sted på roten. Hua er ca 4-5 cm lang, uten børster. Har sett antydninger til noe som kan minne om vorter rundt ved munnen på hua. Jeg har lurt litt på om det kansje kan være en sent utviklet hanne...? Ikke le, jeg er nybegynner^^, Hannen er litt mindre, men har tydelige børster. De begynner å bli ganske lange.
Kan det være at begge er hanner? Går to hanner sammen i et 120 liters kar?

La de sortere tingene ut en stund. Jeg har aldri opplevd at L-maller skader hverandre så hardt at dette har blitt et problem. Hvis du ikke klarer å skille kjønn om en måned så ta noen bilder og post så skal vi se om ikke de kan kjønnsbestemmes.
Hvis de er 4-5 cm er de ikke store nok til at du kan være sikker på kjønn enda. Uansett er det null problem med to hanner i en 120-liter, men det kan hjelpe veldig å skaffe flere skjulesteder for dem. Skiferhuler er maller glade i.
Og er det en av hver,så blir det egg i hula
Inaktiv bruker
Tenkte jeg skulle legge til noen bilder av mallene. De to første er av den jeg mener er dame, men har blitt litt usikker. Det er såvidt disse ''vortene'' syns.
Bildet av mannen er gammelt, siden jeg ikke har sett han på en stund. De fikk squash i kveld, men hannen har jeg ikke sett. Hua har sittet på den i siden den kom oppi.
Hva tror dere?
Hannen er også mye gulere enn hua. Hua er på en måte litt blek i forhold da. Han har også tydligere ''V'' pånakken elle hodet, den som er rød.
Fargen på L-144 varierer en del uavhengig av kjønn,fra lysegul til mørkegul.Felles er fargen på øynene.
Hannen får denne røde flekken i nakken når han er leksklar.
Er du heldig nå,så ligger han og vokter egg ett eller annet sted.
Du får holde oss oppdatert.
Inaktiv bruker
Det er vel ikke anbefalt å løfte på røttene for åse om han er der? Han ville vel flyte opp hvis han var død...?
Ville nok prøvet å lokalisert hannen.Er den død,kan den forurense vannet.
Om den ligger og vokter egg,så er det bedre å finne hannen med eggklase nå enn om eggene er klekket.Risiko for at ynglen fyker i alle retninger når de er klekket.
Hannen vil snart passe eggene igjen om han blir uroet nå.

.
Inaktiv bruker
I dag såg jeg en L144 baby
Jeg har hitil sett bare den ene. Den var ca 1 cm lang. Lurer kansje på om resten gjemmer seg i rota eller om bare en har klart seg. Hvor store er de når de begynner å svømme rundt?
Jeg kjøpte en skiferhule i dag som de kan bruke, men vet ikke om det er for sent å ta i bruk denne nå. Jeg får prøve.
Nesten merkelig. En 4-5 cm lang L-144 vil ikke være kjønnsmoden og når yngelen er 1 cm så har den levd en stund

Emil
Hula vilpasse finfint til neste kull
Gratulerer!
Inaktiv bruker
Her er et bilde av den lille. Han sitter helt i hjørnet av akvariumet. De jeg kjøpte det av satte på bakgrunnen slik at de kunne gjemme luftslangen mellom sideglasset og bakgrunnen. Det blir jo et fint gjemmested for små fisker =)
Ikke så gammel den tassen der nei ....
Inaktiv bruker
Oppdatering! ^^,
I dag fikk jeg øye på fem stk L144 bebiser i akvariumet!
Er spent på hvor mange det er til sammen.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap