Syk pleco?

Kjøpte 130l karet til naboen for en stund siden. Og bra var det siden han ikke hadde gjort en ting med det på over 2år. Det hadde bare stått på vaskerommet med en stakkars scalare og en Pleco, karet var FULLT av dritt, pest snegler og ingen planter.

Scalaren og plecoen puttet vi oppi selskaps karet vårt mens vi renset, vasket og innkjørte 130l på nytt. Scalaren har fått permanent bolig i selskapskaret vårt. Etter over 4 uker med innkjøring av karet og verdiene var normale puttet vi plecoen tilbake i sitt gamle hjem og den har sett ut til å trivdes.

For et par dager siden oppdaget jeg at den har fått et hvitt "belegg" på begge øynene.
Det ser ikke ut som den plages noe spesiellt av det, men det virker som om den holder seg mest nede på bunnen nå istedefor å henge på røtter og glass som den gjorde før. Vi har også kuhlii-åler og en kampfisk (midlertidig) oppi og alle de lever livets glade dager.

Det skal også sies at plecoen er minimum nærmere 3år gammel, men kun 10-15cm lang.

Noen som vet hva som kan være galt?
Det ser forresten enda litt værre ut på det andre øyet, men fisken ligger ALLTID med det andre øyet mot glasset så det er umulig å få fotografert det... =/

Skal poste bilde så snart jeg får lurt til et bra et.
Ser pinade ut som den både har sopp infeksjon OG "hvitprikk".... :S
Er dette smittsomme sykdommer/lidelser? Hva bør jeg gjøre med fisken? Jeg har jo 13 åler og en kampfisk oppi karet også, kan disse være smittet? Ser ikke noen symptomer på de andre fiskene. Kan det være trollhassel rota? Det er sopp på den nå, men etter og ha lest om de her inne fikk jeg inntrykk at det ikke hadde noe å si om den fikk sopp, fordi den ville forsvinne etterhvert og at det ikke hadde noe å si for fiskene.

Dette er høyst smittsomme sykdommer. Anbefaler er kraftig vannbytte, videre fulgt av ett av to alternativer:

Alternativ 1: Varmebehandle karet for hvitprikk.
Alternativ 2: Dra på dyrebutkken og kjøp medisin mot infeksjoner og hvitprikk. Her kan Esha2000, eller Bactopur være et alternativ.
Kan soppen på rota smitte over på fisk da? Vi har trollhassel i flere akvarium, men ingen av fiskene der har fått noe sopp. Det skal sies at det var veldig mye sopp på rota vi hadde i 130l.
Som sagt, dette er kjempesmittsomt. Andre fisk kan, og sannsynligvis bærer allerede på smitten hvis du hat fått hvitprikk. Hvitprikk kan komme i forbindelse med overflytting fra kar osv, så er ikke nødvendigvis rota som er skyldig.

Dårlig vannkvalitet over lengre tid kan skape bakterielle infeksjoner, noe som kan forklare tilfellet med Plecoen din.
Den og scalaren har hatt det mildt sagt for jævlig hos forrige eier, når jeg kom dit og så karet var bunnen dekt av et 3-4cm tykt lag med dritt... Vi har hatt de i ca 5 uker nå og det er først i de siste dagene Plecoen har fått hvitprikk (trodde egentlig det var veldig finkornet sand fra bunnen) og sopp. Scalaren som er i det andre karet ser ut til å være frisk og fin og har hverken sopp eller hvite prikker.

Jeg vaska bare karet godt med varmt vann og skrubba med svamp før jeg satte det igang igjen. Jeg har også oppi rota som var i det når jeg fikk det i tillegg til trollhassel rota.

Tilsatte Contralck og fungistop i vannet i går etter en runde med økt varme.
I dag ble plecoen funnet død og Kampfisken er MIA... Så den i mårest bak pumpen men er ikke sett siden. Kuhlii-ålene ser ut til å ha det bra så skal la dette virke et par dager før jeg gjør et 50% vannbytte og smeller inn et kullfilter i filteret.
Du vet hvordan du varmebehandler?

Du setter opp tempraturen til 32 grader C, nøyaktig. Har du høyere varme vil fiskene slite med å overleve, og har du under vil sykdommene blomstre opp enda mer.
Denne kuren skal foregå over et par dager, alt fra 3-7 dager.

Synd med Plecoen, men ut ifra bildet forventet jeg nesten ikke at den ville overleve
Har aldri gjort det før nei.

Veldig vanskelig å vite hva man skal gjøre når stortsett alle sier forskjellige ting. Etter å ha lest og forhørt meg rundt endte jeg opp med å kjøre opp tempertaturen til 30 grader C i en dag for så å sette den ned å tilføre Contralck og Fungistop fordi jeg fikk vite at ved 30 grader C ville fiskene utsondre mer slim som igjen ville ta med seg de "inkuberte" parasittene ut av huden hvor de igjen ville stryke med pga Contralck'en.

Men som du sier, jeg tror nok Plecoen allerede var ferdig, tror immunforsvaret dens var så dårlig etter så lang tid i det samme vannet at sjokket med rent vann og normale verdier ble for mye...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap