Ancistrus-yngel

Ser i dag at jeg har to kokosnøtthuler med ancistrus yngler
Jeg lurer på om noen vet sånn ca hvor gamle de må være før de kan flytte til nye hjem.
Siden det er to kull på en gang regner jeg med at de er veldig mange.
Jeg fikk huler til dem for ca tre uker siden, ynglene henger i taket på hulene,regner med at de nylig er klekket.
Lurer også på om yngelen vokser like fort om de er i karet sammen med mor og far,eller om det lønner deg å flytte dem til eget kar.
Det ene kullet er i 54 liters kar og det andre kullet er i 110 liters kar. Tror ikke det er noen farer for yngelene i noen av karene,da det i 110 litern er bare eplesnegler og en skokk av sverddrageryngel + at det er en kjempe viftereke.
I det andre karet er det kun ancistruser + dvergreker.

Håper noen har mulighet til å svare meg,da dette er mitt første kull med ancistrus (hadde egg tidligere også,men de ble spist av eplesneglene).

Må pappan over i annet kar etter han har sluppet yngelen ut av hula?
Tenker da på om han vil klare å få med seg hua på å lage ett nytt kull,det ser ut som han trenger å få slappe av snart,han vifter og vifter hele døgnet
Eller går det kanskje an til å ta ut hula når yngelen kommer ut?
Ingen som kan fortelle litt om ancistrus og yngler?
Hva skal de fores opp på f.eks?
Begge pappaene ligger å vifter som bare det over ynglene sine
Hvor lenge kommer han til å holde dem inne i hula?
Før pappan rakk å sende yngelen ut av hula var det ett nytt kull på gang, ser i kveld at det er frittsvømmende yngler inne i hula og at de nye eggene har fått hale....
Hva gjør dere andre når hannen gjør det i denne farten? Det kan vel ikke være så bra for han, han rekker jo ikke å komme seg i mellom slaga her, jeg er redd han kan stresse seg til døde
Hvor lenge må de ha pappan inne i hula?
Jeg lurer rett og slett på om jeg må flytte han over i annet kar,sånn at han ikke går rett på 3. kull.
I det andre karet som det var yngler har kun noen få overlevd,kan telle 5 som svømmer rundt. Hula i det karet har vært tom i 3-4 dager,men i kveld så jeg at fruen var inne (regner med at hun la nye egg). Siden pappan i det karert har vært til måltidene flere ganger så bekymrer jeg meg ikke for han....
Dette går sikkert fint så lenge de voksne ikke blir avmagret eller ser slitne ut. I så fall skiller du dem fra hverandre og lar ynglekare være som det er(siden de liker det).

Bebisene finner alger, i tillegg kan du gi dem malletabletter/grønnsaker/salat.
Du kan begynne å selge dem når de er rundt 3 cm.

Vannbytte, god filtrering og mye mat gjør at de vokser fort. Jo mere vannbytte jo bedre såsant verdiene er nogenlunde de samme som i karet.
Er på ingen måte Ancistrus-ekspert, men har spurt hull i hodet på oppdrettere. De har bedt meg ta det med ro, far tar en pause etter et par-tre kull for å spise seg fet, og så er det på'an igjen. Mor natur har nok koll på sakene, ingen vits i at han trenes til å bli en god far for så å sulte ihjel! Tok vekk hula etter to kull i bekymring over slunken pappa, da døde mamma'n med buken full av råtne egg. Har fjernet far og hule med yngel en gang med hell, og gang nummer to med nær sagt katastrofale følger fordi varmekolba gikk amok. Det tar tid å lære dette her...
Har ikke hørt om den faren for hunner tidliger. Men så lærer man da stadig noe nytt.
Jeg er helt novise her, så ikke vet jeg, det kan jo ha vært helt tilfeldig. Men veldig rart da, at hun tok kvelden med buken full rett etter at vi konfiskerte hula. Har uansett bestemt meg for å tukle minst mulig, naturen har jo ordnet så mye annet så fint :o)
Jeg har også lurt på dette, og er på ingen måte noen ekspert. Men jeg ble rådet av noen utenfor forumet her. Ble fortalt at hvis far begynte å se sliten, mager ut, går det å gi ham en pause, ved å flytte ham noen dager. Slik at han får i seg næring, så kan man sette ham inn igjen etter noe tid.

Som sagt ingen ekspert på området, men dette var ett råd jeg fikk utenom af.
Sikkert noen her inne som vil kunne si om dette vil fungere eller ikke.
Mine hanner ser ikke tynne å skralle ut, så da lar jeg de være en stund til.
Jeg har som sagt to kull, det ene kullet er det bare 10-20 stykker (her om dagen fant jeg bare 5) igjen av,men til gjengjeld så er de nesten dobbelt så store som de som er mange. Alle får mat,men kan det være at det er mange færre igjen i det ene karet at de vokser mye fortere?
De som vokser fortest er i en 110 liter, mens de andre er i 54 liters tank (tipper det er over 100 yngler der), kan det være at det er for liten plass i 54 litern? De er jo like gamle,kan kanskje skille en dag på dem....

Pappan i 54 litern vifter som besatt om dagen,ganske søtt å se inn i hula, mange egg med haler

I 110 litern kom det også egg med en gang etter far hadde sluppet ut yngelen,men der har eggene bare blitt borte.... Det samme har skjedd med nesten hele kullet,regner med at eplesneglene har spist døde yngler,for jeg har ikke sett noen døde,de har bare forsvunnet

Gir to malletabletter i begge karene hver dag + at jeg legger oppi agurk eller squash ofte.
Jeg er oppe i 4 kull nå.
Alle har kommet rett etter hverandre. Hvis jeg ikke hadde sett at hannen tok seg en luftetur i dag, tror jeg snart at jeg hadde vurdert en liten evakuering.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap