- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Acistrus og l104
Acistrus og l104
Postet 18.03.11 kl 20:49
Endret: 18.03.11 kl 20:50
Postet 18.03.11 kl 23:16
Allerede ved 6 Apistogramma begynner du å få problemer med å lage nok revirplasser hvis dette er tre hanner og tre hunner. Oppdrett blir avhengig om den ene hannen er klarer å opprette skikkelig dominans.
Ancsitrus og L104 går heilt greit i lag. Ancistrusen vil utkonkurrere L104 når det gjelder huler så oppdrett på disse burde gå greit.
Postet 18.03.11 kl 23:42
takk for svar Har lest en del om dette med apistogramma og revirplasser, har 3 hunner og 3 hanner som du sier, men har ikke merket noe særlig aggresiv atferd enda. Kanskje fordi det fortsatt er snakk om juvenile apisto?dvs, den ene hannen er ganske mye større enn de andre. Når det gjelder ancistrus og L104 så tenkte jeg å løse det med størrelsen på hulene. På den annen side, tror du/dere apistogrammaene tar ynglene til henoldsvis ancistrus eller L104?
Postet 19.03.11 kl 00:04
Nei, det har jeg ikke noen tro på.
Husk på at Apistoer er i prinsippet store Cicklider, de har i hvertfall attityden til deg. Utolig flotte og i en størrelse som ikke krever alt for store kar. Det er ikke noe poeng å la så mange gå i et og samme kar. Den dominante vil ta "lurven" på de andre og det kan man unngå ved å la det være igjen en han og to huner. Før du vet ordet av det så må du forholde deg til 30-40 stykker og da gjør du lite med de du nå har for mange.
Når det gjelder ancistrus og L104 så nytter det ikke med å prøve å regulere dette med huler. Ancistrusen klemmer seg inn i huler du trodde skulle være alt for små til dem. Det er ikke sikker det skjer, men jeg har sett dette gjentatte ganger. Den ene aren fortrenger den andre og vi man ha lek på en art som ikke klarer å dominere så må man ha rent artskar når det gjelder revir og huler.
Postet 19.03.11 kl 19:37