L-66 som ikke vokser

Jeg har en L-66 (ble ihvertfall fortalt at det var en slik da jeg anskaffet den). Den er 3-4 cm fra hale til nesen. Denne har jeg nå hatt siden sept i fjor, og den går i et kar samme med sakurareker. Den er veldig sjelden jeg ser den, da den stort sett ligger under ei rot.
Men den har ikke vokst noen ting siden jeg fikk den. Synes dette er litt rart, ettersom jeg har også hatt andre maller i dette karet som har vært mindre, men som har økt vekten sin og har hatt normalt vektøkning. Så derfor tror jeg ikke at sakurarekene tar all maten heller. Idag har jeg også noen ancitruss-yngel som er mindre enn sakurarekene i dette karet, og selv dem krangler seg til en plass på agurkene og ertene. Får også tilgang til både malletabletter og andre mat....tillogmed spagetti(måtte jo prøve det etter å ha lest en annen link om spagetti til rekene )
Selv om denne L-66 er ganske liten, så er den jo mye større enn ei sakurareke, så mat skal den ha tilgang til.

Kanskje det kan være noen misdannelse på den som gjør at veksten har stoppet opp, eller er dem bare veldig treig vekst på dem?

Har vurdert å ta den ut å sette den sammen med andre maller og fisk i et annet kar, men synes den ser så spinkel og liten ut, at jeg er redd den ikke får tilgang til noe mat i det hele tatt da.
Skal prøve å få tatt et bilde av den og få lagt ut dette. Kanskje det ikke er en L-66 i det hele tatt, og at det er en sjelden malle som bare spiser en type mat som jeg ikke har tilbydd den

Mvh
Knut
Om den går i et lite karr vil den vokse mindre enn den ville gjort i et større karr.
Plussmedlem
Hei.
Vet ikke om min erfaring her er overførbar til L-maller, men jeg hadde en gang en scalare som sluttet å vokse. Den nådde omtrent 5 cm fra munnparti til halefinne før veksten stanset. Etter litt research landet jeg på genfeil og/eller medfødt "usynlig" sykdom, noe som visstnok var spesielt vanlig hos fisker som ble avlet mye på (les: guppy, gullfisk, scalare m.m.), men slike tilfeller er jo ikke uvanlige hos mindre aggressivt avlede arter heller.
Kanskje det er noe det samme med mallen din også?

Andre årsaker enn medfødte feil/egenskaper er stort sett miljøpåvirkning, som matmangel, ikke-genetisk sykdom, miljøgifter o.l., og siden alle andre fisker i karet ditt virker å vokse normalt og med en rikelig tilgang på føde, synes det for meg nærliggende at det kanskje kan ligge noe genetisk til grunn for din malles mangel på utstrekning.
L066 vokser også ganske sakte...
Plussmedlem
Lena Jansberg
L066 vokser også ganske sakte...

Men man burde likevel registrert noe vekst siden september i fjor.
Det er feil, man skal ikke automatisk se vekst på den tiden. Hypancistrus messig så er det veldig kort tid.

Hvor stort er akvarie ditt? I mindre akvarier vokser de veeeeldig sakte. Bytter du ofte vann? Varier du maten litt? Ikke bare grønn mat. Tipper at om et år så ser du forskjell.

Når det er sagt, i et lite akvariet kan det ta opp til 4 år før de er kjønnsmodne.
juventus
Det er feil, man skal ikke automatisk se vekst på den tiden. Hypancistrus messig så er det veldig kort tid. Hvor stort er akvarie ditt? I mindre akvarier vokser de veeeeldig sakte. Bytter du ofte vann? Varier du maten litt? Ikke bare grønn mat. Tipper at om et år så ser du forskjell. Når det er sagt, i et lite akvariet kan det ta opp til 4 år før de er kjønnsmodne.

Den går i en 54-liter sammen med en del sakura. Nå er det også noen ancistrusseryngel oppi karet, men jeg har også noen ganger hatt noen større ancistrusser i karet.
Bytter 10-15 liter vann stort sett en gang i uka. Varierer litt mellom rekefor, malletabletter, flakfor, agurk, erter, brokkoli, noen ganger mygglarver eller mysis.....i tillegg til en sjelden gang spagetti
Det er også en del planter og ei rot i karet.

Ser ut til at alle ancistrussene og sakuraene liker all denne maten, men jeg har aldri sett L66 spise noen ting. Den kommer helt sikkert frem på natten, og derfor mater jeg like før lyset slukkes.

Jeg tror jeg skal flytte den til en 112-liter sammen med noen L-144, og se om den vokser seg litt større.
Jeg mener man, selv på Hypancistrus, vil se god vekst i løpet av de første 8 månedene.

Jeg har drevet med oppdrett på Hypancistrus L270 i over 1 år. Mine yngel vokser som regel opp til 4 - 6 cm innen 6 månder. Når yngelen har passert 6 cm er veksten mye langsommere.

Jeg tror 54 liter er alt for lite plass for L-maller. Flytt den/dem over i større kar, og gi dem variert kost og hyppige vannbytter. Da vil de helt sikkert trives bedre, og veksten vil øke
Da har jeg flyttet mallen min over til en 112-liter, og fikk samtidig tatt noen bilder av den.
Synes at nesen på den er veldig bratt og øynene ganske høyt på hodet. Er dette en misdannelse, eller er dette normalt?

En annen ting, denne mallen går nå i et kar sammen med L144. Er det en fare for at dem kan krysse seg? Selv om jeg ikke frykter at denne lille L66 er så veldig kjønnsmoden enda
Denne fisken mener jeg er misdannet, så den hadde jeg tatt livet av. Slike fisker er ingen ting å samle på.

Hypancistrus og Ancistrus kan ikke krysses.
er det ikke dette man kaller "mopps" ? synes snuta så litt missdannet ut?
Janne
Denne fisken mener jeg er misdannet, så den hadde jeg tatt livet av. Slike fisker er ingen ting å samle på.

Synes vel det blir litt drastisk å gjøre uten at jeg er helt sikker på at den har plager med å være slik, så jeg skal la den gå i 112-literen en stund for å se om det skjer noe fremskritt i veksten på den. Den er en del enklere å observere i dette karet enn i det lille, så jeg håper jeg vil se en fremgang.
iTetra,takk for det siste inlegget ditt.
Det viser at du bryr deg om det som lever .

Men er du sikker på at dette er en L-066 jeg synes tegningene er store på denne fisken?

Ta en titt på denne fisken,det er en annonse her på AF:

LINK
frosken
iTetra,takk for det siste inlegget ditt. Det viser at du bryr deg om det som lever.

Hvis det viser seg at en fisk har en misdannelse av en eller annen typen, så kan man jo aldri være 100% sikker på om fisken lider av det eller ikke. Hvis den ikke greier å ta til seg noen næring pga en defomert nese, så ville jeg ha trodd at den hadde dødd for lenge siden. Men det blir en litt annen diskusjon om man skal avlive alle fisker som har en misdannelse. Jeg skal ihvertfall la den få en stund i dette karet for å se om jeg ser noen fremgang

frosken
Men er du sikker på at dette er en L-066 jeg synes tegningene er store på denne fisken?

Nei, er ikke sikker på det. Ble bare fortalt at det var en L-066 da jeg kjøpte et kar hvor denne fisken var med i.
frosken
iTetra,takk for det siste inlegget ditt. Det viser at du bryr deg om det som lever .

Hva vet du om at den har det bra, frosken? Den har ikke vokst på 8 mnd!

Det er selvsagt opp til hver enkelt å gjøre hva man vil. Om trådstarter fremdeles er usikker på hva som kan være årsaken til at fisken ikke har vokst, er for meg overraskende.
frosken
Ta en titt på denne fisken,det er en annonse her på AF: [URLBLOCK1]

Ja, det kan godt være en slik en ja. Dem er veldig like mange av disse mallene
Janne
Om trådstarter fremdeles er usikker på hva som kan være årsaken til at fisken ikke har vokst, er for meg overraskende.

Mulig det kan være overraskende for deg, men ikke for en forholdsvis nybegynner som meg. Jeg kjenner ikke til utseende på alle yngle- og ungdomsstadiene på alle fiskene. Mange endrer kroppsfasong og utseende vesentlig etterhvert som dem vokser.
Ei kveite er ikke flat ved yngelstadie den heller, men den blir det etterhvert.

Det trenger jo ikke være "mops-nesen" som gjør at fisken ikke har vokst, det kan jo være størrelsen på karet som har gjort det også...at det har vært litt for trangt for den, og at miljøet ikke har vært helt optimalt. Jeg skal som sagt la den gå ei stund i et større kar, for å se om det blir noe fremgang.

Vil det si at hvis en fisk har en eller annen misdannelse og/eller derfomasjon så skal den kappes hue av? "Ingen ting å samle på".....mulig at dem som driver med aktiv oppdrett av spesielle arter har en slik holdning, og ønsker så feilfri gener som mulig, men for en fisk i et selskapsakvarium så er det ikke alltid dette har noe å si...såfremt at fisken ikke lider av det. Jeg har en stor pakistanbotia som har bare et øye (mest sannsynlig mistet øyet ved yngelstadiet), og det er grodd pent over. Kan ikke se at den lider noe av dette, og for meg så er det helt uaktuelt å avlive denne fisken selv om den er misdannet.
Men vi lar denne "avlivingsdiskusjonen" dø ut her, for jeg har fattet poenget ditt Janne. Vi har lov til å være uenige
Jeg har overhode ikke peiling på L-maller, men syns alikevel fisken din ligner på L129. Er det denne du har, så skal den jo være storøyd og maks 7 cm...
frosken
Det viser at du bryr deg om det som lever
Eg blir provosert av slik misforstått dyrevelferd!
Fisken er et misfoster, og det beste for den er utvilsomt å slippe mer lidelse. Når en fisk bare er "øyne" bør enkelte varsellamper lyse...
Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap