En pen, dyktig middels- liten sugemalle?

Er det noen som vil anbefale meg en type sugemalle ut ifra noen kriterier jeg har?

Helst ikke stor, evt under 15 cm?
Pleco eller Gibbiseps?
God algespiser, det er visst ikke alle som er det...
Helst uten for store krav til miljø (så at noen må ha mye trevirke o.l) Hule skal de få selvsagt.
Lett, middels lett å holde
Pent mønster, eller mørk/sort ?
Uten antenner/følehorn eller hva det nå er ancistruser får på hodet...

Jeg har sett litt på leopardfroskpleco L134, den var pen. Og så har jeg sett noen mørke med runde prikker, de er flotte men jeg vet ikke om det finnes noen som passer for meg, som ikke er alt for dyre eller blir veldig store. Jeg tenker å ha et par stykker. (Jeg har en del Otocinkluser fra før.) Karet er 120 liters/80cm.

Takknemlig for råd, det er et hav av alternativer å kikke igjennom
Ancistrus! Hunnene får ikke kosteskaft som regel Effektive livet ut (individuelt selvfølgelig, men Sura mi er i alle fall akk så effektiv!) og ikke minst fascinerende å se på. De rasper også alger fremfor å sutte så de er gjeve på vinduet.. hihi. Ingenting morsommere enn en diger ancistrus sugd fast på ruta som rasper Ellers er jo ottoer både flinke og ikke minst knallsøte, men de må jo helst være flere ))
Takk for svar Foreløpig så er jeg egentlig veldig nysjerrig på leopardfroskplecoen L134, men vet som sagt ikke om det er en type fisk jeg er ute etter.

Ancistrus er selvsagt et alternativ, men da må jeg nok forsøke å finne meg hunner, i alle fall til jeg klarer å bli glad i kostene som hannene får på hodet... :s Flott å høre din erfaring, og ancistrus er i alle fall lett å få tak i
L 134 er en Pecoltia og spiser ikke alger bortsett fra som helt små, fordelen med det er at den ikke spiser planter heller, noe Ancistrus gjør med største fornøyelse. Ancistrus som renholdere er en helt merkelig myte, de gnafser hele dagen riktignok, men alt de gnafser skal jo ut igjen! Flotte da. Og gøy med yngel :o)
Plussmedlem
Linda & Ove
Ancistrus som renholdere er en helt merkelig myte, de gnafser hele dagen riktignok, men alt de gnafser skal jo ut igjen! Flotte da. Og gøy med yngel :o)

Synes vi kan forsøke å avlive slike myter, da ingen kjæledyr eller fisker bør holdes kun for sin "nyttefunksjon". Videre vil jeg si at "utslippsmengden" gjelder i essens for alle plante-/algespisende arter. Plantekost er stort sett ganske næringsfattig i forhold kjøttbasert kost og de som har valgt å leve av dette må ete mye, noe som resulterer i at de fleste algespisende arter produserer store mengder "møkk". Se på gresspisende landdyr som eksempel.

Til trådstarter:
Hvis du har plass til en liten stim og ikke bare en fisk, så ville jeg gått for otocinclus. De er aktive, meget flittige og ikke spesielt vanskelig å holde. De er dog ikke så flotte som enkelte andre maller.
Ancistrus er i min erfaring ganske bedagelig anlagt og vil mye heller velge annen kost enn alger om den får valget. Otocinclus er strengere plantespisende enn ancistrus og velger ikke vekk algematen på samme måte.
Ellers er andre arter som eplesnegler og reker meget "dyktige" algespisere.
Takk for svar. Jeg hentet meg seks søte små otocinkluser i går og de gikk til arbeidet med en gang
Dersom de gjør jobben like bra eller bedre enn sine større artsfrender L-mallene så stresser jeg ikke med å kjøpe noen av de. Noen av L-mallene er ganske flotte, men de tar jo litt mer plass også...
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap