- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- 1 ancistrus sp. og 2 l-144 har bare sporløst forsvunnet
1 ancistrus sp. og 2 l-144 har bare sporløst forsvunnet
De siste to ukene har det bare forsvunnet 3 maller sporløst. Mulig at det var rester av den ene jeg fant på bunnen for en uke siden.
Kan de andre to L-144 ha gjemt seg godt? Pleier de det?
Jeg har hatt denne fiskesammensetningen et par mnd i et 180 l kar:
3 Ancistrus sp.
3 L-144
25 mikrorasbora
11 eplesnegler
Ancistrus sp er ca 4-5 cm nå.
L-144 er 3-4 cm.
Har merket at den ene Ancistrus sp. har jaget litt på de andre mallene, men ville han vært så drastisk å ta livet av de, også så mange?
Hva bør jeg gjøre? Har lyst på flere L-144, men vet ikke om det er så lurt hvis noe truer de...
Tips?
Kan de andre to L-144 ha gjemt seg godt? Pleier de det?
Jeg har hatt denne fiskesammensetningen et par mnd i et 180 l kar:
3 Ancistrus sp.
3 L-144
25 mikrorasbora
11 eplesnegler
Ancistrus sp er ca 4-5 cm nå.
L-144 er 3-4 cm.
Har merket at den ene Ancistrus sp. har jaget litt på de andre mallene, men ville han vært så drastisk å ta livet av de, også så mange?
Hva bør jeg gjøre? Har lyst på flere L-144, men vet ikke om det er så lurt hvis noe truer de...
Tips?
Postet 22.07.11 kl 12:06
De kan gjemme seg , men man pleier da å se de fremme noen ganger på så lang tid.
Det kan virke som de har "tatt kvelden". De vil da bli spist av andre fisk og snegler.
Ta noen tester av vannverdiene for å finne ut om det er noe galt der. Hvis ikke er det ikke uvanelig at små maller kan dø helt uten noen synelig grunn, dessverre.
Jeg har hatt 10 l-144 , av de var det 3 som vokste opp til voksen alder. Uten at det var noe galt.
Det kan virke som de har "tatt kvelden". De vil da bli spist av andre fisk og snegler.
Ta noen tester av vannverdiene for å finne ut om det er noe galt der. Hvis ikke er det ikke uvanelig at små maller kan dø helt uten noen synelig grunn, dessverre.
Jeg har hatt 10 l-144 , av de var det 3 som vokste opp til voksen alder. Uten at det var noe galt.
Postet 22.07.11 kl 15:37
Endret: 22.07.11 kl 15:40
Ok
Jeg har lagt ned plecochips og sittet og sett på hvem som kommer i løpet av en halv time, men det mangler 3 stk.
Vannverdiene er fine. Ingen tegn på nitritt i vannet, og vi har ukentlige kaldtvannsbytter samt bruk av Aquasafe.
Vi får bare anskaffe noen nye og håpe det vokser opp flere
Vannverdiene er fine. Ingen tegn på nitritt i vannet, og vi har ukentlige kaldtvannsbytter samt bruk av Aquasafe.
Vi får bare anskaffe noen nye og håpe det vokser opp flere
Postet 22.07.11 kl 23:59
Hadde også noen Ancistrus sp. som ikke klarte seg.
Var innom en dyrebutikk, og det første hun spurte om var om jeg hadde røtter i akvariet. Hadde ikke det dengang...
Men hun i butikken kunne fortelle at Ancistrus, L144 m.fl er avhengig av trevirke i kosten for at de skal fordøye maten vi gir. Så nå har jeg røtter i alle akvariene, og det svømmer L144 og Ancistruser omkring i alle. Og ingen har dødd etter dette.
Var innom en dyrebutikk, og det første hun spurte om var om jeg hadde røtter i akvariet. Hadde ikke det dengang...
Men hun i butikken kunne fortelle at Ancistrus, L144 m.fl er avhengig av trevirke i kosten for at de skal fordøye maten vi gir. Så nå har jeg røtter i alle akvariene, og det svømmer L144 og Ancistruser omkring i alle. Og ingen har dødd etter dette.
Postet 19.08.11 kl 12:03
Postet 19.08.11 kl 12:05
Endret: 19.08.11 kl 12:05
Røtter
Aqua2Hadde også noen Ancistrus sp. som ikke klarte seg. Var innom en dyrebutikk, og det første hun spurte om var om jeg hadde røtter i akvariet. Hadde ikke det dengang... Men hun i butikken kunne fortelle at Ancistrus, L144 m.fl er avhengig av trevirke i kosten for at de skal fordøye maten vi gir. Så nå har jeg røtter i alle akvariene, og det svømmer L144 og Ancistruser omkring i alle. Og ingen har dødd etter dette.
De har to store røtter de koser seg med og gnager på, så det mangler ikke på det.
Har fått tak i tre nye L-144 fra en annen oppdretter, så håper det går bedre med disse. Har en igjen av de gamle. De er utrolig flotte! Sjarmerende øyne.
Postet 19.08.11 kl 12:42