Massedød blant mallene mine...

Jeg har et selskapskar på 300 liter, og har her hatt en god del maller: tre voksne ancistrus, en 3-4 cm lang pleco, en 20 cm gibbi, 5 små L-333, og i den senere til 2 ancistrusunger.

Nå på svært kort tid så er alt vekk...dvs, jeg har en ancistrus igjen, og muligens en L-333.

Først døde gibbien, uten noen tilsynelatende grunn. Nå kom vi hjem fra ferie for en uke siden, og finner bare benrester av to ancistruser. I dag døde plecoen. De små l-333 døde innimellom disse, og her mistenker jeg at det var en sebraciklide som jeg nødplasserte oppi der, som var årsaken. hun stresset i hjel noen andre for meg også før jeg tok hintet...

Resten av fiskene mine ser ut til å ha det veldig bra. Er vel kun to glassmaller som har forsvunnet den senere tid.

Vannverdiene er, ut fra hva jeg er i stand til å måle, fine. Ikke utslag på hverken nitritt eller nitrat.

Mallene har huler, røtter og gjemmesteder generelt, og har jo sett ut til å ha hatt det bra inntil nå nylig. Ancistrusene ynglet villig vekk, noe jeg ser på som et signal om trivsel.

Så nå er jeg litt fortvilt her. de ser jo ikke syke ut, og vannet er bra, så hva skjer?

Nå er stuen vår tidvis kanskje varm på sommeren, og jeg ser ikke bort fra at tempen i vannet kan stige noe i forhold til normalen. Det står ikke i direkte sollys annet enn at morgensolen såvidt kommer inn på det en kort stund.

Noen som vil fundere litt sammen med meg her? sykdommer som rammer maller, andre ting som kan ramme?
Det eneste jeg kan komme på er at de fleste maller krever godt med oksygen og varmt vann inneholder mindre oksygen. Ekstra sirkulasjon i overflaten på de varme dagene burde hjelpe litt om det er det som er årsaken.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap