Hadde 2 voksne L046 i 54L. Fant for noen dager siden ut at jeg ville bytte til sand karret, da jeg hadde hørt at fisken liker det bedre enn grus og dermed bli lettere å få i lek. Byttet til fineste sanda fra biltema 0,1-0,7 mm.
I går kveld så jeg at hoa lusket veldig rundt hula til hannen, halefinnen til hannen hadde tydelig blåskjær, dette syntes jeg virket lovende, så jeg lukket døra og lot de få fred.
I dag etter jobb kunne jeg bare se hannen, inni hulen sin. Hoa var ikke å finne(kan se alle gjemmeplasser i karret) Lyste inn i hulen til hannen, han var alene. Gikk noen runder rundt meg selv før jeg bestemte meg for å gå grundigere gjennom karret. Fant henne død, gravd ned i sanden under et stykke skifer. Hva har skjeddd???
Vet at lek kan starte med litt jaging, kan dette ha blitt så røft at ho gravde seg inn under skiferen og ble sittende fast?? Fant ingen sår på ho...
Er det dumt å ha så fin sand at de klarer å grave seg ned??
Kan sanda bli for fin for disse fiskene at de får det inn i gjellene og kveles??
Håper på raskt svar, da jeg har et 110L kar med 6 stk L046-yngler satt opp med samme sanda!!