Hjelp: ansistrus egg kastet ut av hule. hvordan ta vare på?

Jeg har reddet 5 egg fra en "udugelig" far.. Da har blitt kastet ut av hulen.

Ca 3-4mm i okrets og gule i farge.
Har de foreløpig i en kjøkkenbolle.

Kan jeg kjøpe et fødekar og sette nedi karet med de oppi?

Andre forslag?
Har sakset dette fra en fantastisk Artikkel om Ancistrus skrevet av Erlend D. Bertelsen.
Anbefale deg virkelig å lese denne!

Om du skulle være så uheldig å ha en hanne som ikke tar seg av eggene etter at de er lagt, men kaster de ut, kan du selv sørge for at eggene klekker. Jeg pleier å putte eggklasen i en fødeboks, som jeg fester øverst i akvariet med en algemagnet. Sammen med eggklasen putter jeg oppi en brusestein, som vil simulere hannens konstante vifting med finnene for hele tiden å tilføre friskt og oksygenrikt vann. Eggene tåler en kort tid over vann, men det beste er å hele tiden ha eggene under vann. I tillegg setter jeg fødeboksen slik at den står i strømmen, og det vil da konstant bli tilført nytt vann. Det største problemet med å leke Ancistrus-pappa, er at noen egg vil mugne. Om disse eggene ikke blir fjernet vil det raskt spre seg, og du kan risikere å miste alle. Egg som mugner blir hvite og "hårete". Bruk en pinsett eller en liten pimpete, og fjern forsiktig egget. Etter at eggene blir klekket, lar du de være i fødeboksen, i hvert fall frem til plommesekken er brukt opp. Denne måten å kunstig klekke eggene på er ganske interessant, da du har muligheten til å følge utviklingen til egg og yngel på nært hold.
Dette gjorde super rot hennen min også, beskrevet HER, innlegg 86 og 88.

Sikkert lurt med brusestein oppi fødeboksen for å få vannsirkulasjon. Jeg brukte en reke som barnepasser som du ser av bilde i innlegget :o)

Denne hannen var ung og uerfaren, og noen av eggene havnet utenfor hula. Hvis eggene mugner tror jeg rett og slett at hannen har kastet de ut av hula nettopp derfor. En flink mallepappa vil jo berge så mange yngel som mulig, vil nok kaste ut egg som ikke er befrukta eller ødelagt på noen måte.
Yngelkar og luftstein er på plass... Har nå totalt 14 egg oppi der da det var enda flere på bunnen av akvariet når jeg kom hjem. Måtte ta vekk 2 pga de var muggen. Kan jo være han rydder og bare er litt uforsiktig..

Ligger inni hulen sin og vifter med finnene som bare det..

Skal oppdatere hvordan det går med eggene om noen dager jeg.

Vi vart anbefalt å bruke litt middel som skulle hindre sopp når vi gjorde det på den måten du no gjer. Det skulle være med å hindre mugg. Funket her så alle vokser opp.
Nå har jeg ryddet unna noen muggne egg og ser at 4 stk er allere i bevegelse og i live Blir spennende om et par dager..

Forøvrig er begge hulene fulle av egg og 2 Ansistruspappaer passer på og vifter på finnene...
Det merkelige er at de ikke alltid er på plassen sin..
Plutselig ligger den ene oppå hulen til den andre og vise verse..
Merkelige typer..
Vi fant også en klase med egg her om dagen. Sist vi gjorde det så la vi de i fødenett men fiskene tømte eggene fra undersiden
nå la vi de på planter oppi fødenettet og med brusesten. så leste vi her, hvite egg= mugg. Prøvde å fjerne det som var men da svømte egget avgårde. Vet ikke om jeg drepte noen, men noen egg er i alle fall i full fart. Om det er mugg eller ikke ? Tror vi lar det være godt luftet og håper noen overlever. Bortsett fra at man ikke liker at fisken dør så er det ingen krise for de legger nok snart fler egg.
Er nå 6 stk her som har overlevd så langt og svømmer/triller rundt på eggposen sin.

Håper de klarer seg..
cara79
Dette gjorde super rot hennen min også, beskrevet [URLBLOCK1], innlegg 86 og 88. Sikkert lurt med brusestein oppi fødeboksen for å få vannsirkulasjon. Jeg brukte en reke som barnepasser som du ser av bilde i innlegget :o)

Så reka spiser ikke opp/på eggene?

Hadde selv en liten fisk(stjernedanio) som strøk med en natt her, om morgenen var det bare litt igjen av den og det satt 5 kirsebærreker å hadde seg et dyrt herremåltid!
Litt senere på dagen var bare skjelettet igjen...
3 stk i live.. de andre er borte... Så får håpe disse får overleve.
Trur kanskje golden malawi yngel spiser de fra undersiden.
Er nett yngelkar jeg har.

De 2 hulene er tomme....
Jeg har nå kastet en stor hann over i store karet slik at det bare er en stor hann og 2 hoer igjen i dette karet nå.

Håper det skjerper foreldreegenskapene noe..
Bare 1 stk har klart seg. er ca 1 cm nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Torstein Flønes
Reklame for plussmedlemskap